ARTE, de publieke omroep van Duitsland, vraagt mening van het publiek voor merkcampagne
ARTE is een publieke omroep. Gemaakt voor het publiek. Gefinancierd door het publiek. Bij het ontwikkelen van hun eerste merkcampagne leek het dus logisch datzelfde publiek erbij te betrekken. Om het merk te definiëren, vroegen ARTE en KesselsKramer dus aan de kijkers: wat is ARTE volgens jou?
ARTE en KesselsKramer reisden door Duitsland om het antwoord op deze vraag te vinden bij 11 verschillende Duitsers (en af en toe hun huisdieren). Hun antwoorden liepen sterk uiteen en vormden de basis van de huidige campagne. Ze werden allemaal thuis gefilmd en gefotografeerd en mochten echt zeggen wat zij van ARTE vonden.
En zo leggen ze uit hoe ze over ARTE denken vanuit hun tuinen, vanaf banken en keukentafels. Hun meningen definiëren ARTE, en dus verandert de beschrijvende claim onder het logo met hun woorden. ARTE is de 'kattenzender' voor wie er slechts één keer een kattendocumentaire op heeft gezien (Hoi Emilio), maar de ‘terraszender’ voor degenen die ARTE altijd kijken in de tuin (Guido). De campagne nodigt het publiek uit om door de meningen te bladeren en hun eigen mening te ontwikkelen: wat is ARTE voor jou?
De diversiteit van de antwoorden staat voor de diversiteit van ARTE zelf. "Als je mensen vraagt naar ARTE, zeggen velen reflexmatig 'ah ja, de cultuurzender', legt ARTE uit. "En zeker, zo is het allemaal begonnen." Maar 30 jaar later is ARTE uitgegroeid tot veel meer. ARTE is brutaal op TikTok, ontroerend in een YouTube documentaire, en spannend met een Scandinavische thrillerserie op arte.tv. ARTE is iets anders voor iedereen die ernaar kijkt.
Incidentele campagnes
KesselsKramer begon in 2017 met incidentele campagnes voor specifieke programma's van ARTE Duitsland, onder andere voor Summer of Dreams en de documentaireserie ARTE: RE. In 2020 won KesselsKramer echter de pitch voor alle communicatie van ARTE. Sindsdien hebben we verschillende campagnes gemaakt voor Arte Journal, ARTE series, Arte Concert en nu ARTE zelf.
Mafalda Rakoš is een Duits-Oostenrijkse fotografe met een antropologische achtergrond. Haar werk is voornamelijk documentair en voor ARTE gebruikte ze die kwaliteit om eerlijke portretten en verhalen te maken met de hoofdpersonen van de campagne.
Credits
Client: ARTE
Agency: KesselsKramer
Director en photographer: Mafalda Rakoš
ARTE for you from KesselsKramer on Vimeo.