Asito en Kaliber zetten schoonmaakwerk in de spotlight met werkgeverscampagne

Asito en Kaliber zetten schoonmaakwerk in de spotlight met werkgeverscampagne

25-08-2025 (11:18) - Campagnes

Asito, een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland, lanceert een landelijke werkgeverscampagne: 'Geen mooier werk dan schoonmaakwerk.' Het familiebedrijf wil het schoonmaakvak aantrekkelijker maken. Met de campagne wil Asito mensen enthousiasmeren die nog niet in de branche werkzaam zijn.

Schoonmaker worden? Weinig mensen staan daar voor open. Terwijl dat moment waarop vies verandert in schoon een bijna universeel gewaardeerd moment is. Kijk alleen al naar de miljoenen views die schoonmaakvideo’s op sociale platformen halen. De campagne, ontwikkeld door Kaliber, gebruikt de aantrekkingskracht van dit fenomeen om het beroep interessant te maken voor een nieuwe doelgroep: mensen die het schoonmaakvak nog niet eerder overwogen.

"We merken dat het schoonmaakvak niet populair is", zegt Simone Leijssen - Roffel, Manager Recruitment & Employer Branding bij Asito. "Bij Asito vinden we het hoog tijd dat dat beeld verandert. We willen laten zien dat het werk je veel voldoening geeft. Bovendien speelt ons werk een onmisbare rol op plekken als ziekenhuizen, scholen en kantoren. Daarom durven we te zeggen: geen mooier werk dan schoonmaakwerk."

"Het is een uitdaging om mensen anders naar dit beroep te laten kijken", zegt Hugo van de Hoef, Creative Director bij Kaliber. "Gelukkig vonden we het inzicht dat bijna iedereen van schoonmaken houdt. Duizenden delen op social media schoonmaakvideo's waar miljoenen naar kijken. Dat is niet voor niks. We gaan dat gevoel gebruiken om het vak gewaardeerd en toegankelijk te maken."

Meer dan een schoonmaakbedrijf

Als mensen vanuit de campagne landen op www.werkenbijasito.nl; komen ze terecht op de wervingswebsite die eerder dit jaar volledig is vernieuwd door Kaliber. Hier wordt middels persoonlijke verhalen aandacht gevestigd op de warme familiesfeer binnen het bedrijf. Leijssen - Roffel: "We zijn meer dan een schoonmaakbedrijf, we zijn een hechte groep collega’s met oog voor elkaar. Als je hulp nodig hebt, worstelt met de taal of met een moeilijke thuissituatie, zien we dat ook. Bij ons is iedereen verschillend en iedereen welkom. Zo voelen collega's met meer dan 100 nationaliteiten zich thuis bij Asito. Ook dat maakt schoonmaakwerk zo’n mooi."

De campagne richt zich op een breed publiek in heel Nederland en is vanaf vandaag te zien op Instagram, Facebook en Youtube. Bekijk hieronder een van de campagnevideos.


Credits

Bureau: Kaliber
Productie: Bruut
Media: Abovo Maxlead