Bartiméus Fonds lanceert eerste Nederlandse TV commercial met audiodescriptie
Een film, programma of serie kijken is voor de meeste mensen de normaalste zaak van de wereld. Maar voor mensen met een visuele beperking niet. Audiodescriptie brengt hier verandering in, alleen is dit nog nauwelijks bekend in Nederland. Daarom heeft creative agency Wefilm, in opdracht van Bartiméus Fonds en partners, een campagne ontwikkeld om audiodescriptie onder de aandacht te brengen. Middelpunt van de campagne is de eerste Nederlandse TV commercial met audiodescriptie.
In Nederland hebben 350.0000 mensen een visuele beperking en deze groep blijft groeien door de stijgende levensverwachting. Audiodescriptie wordt dus steeds belangrijker. Daarom is vandaag, 23 april, uitgeroepen tot “De dag van de audiodescriptie”. Deze dag moet bijdragen aan een toekomst met 100% inclusieve media en meer bekendheid over audiodescriptie.
Audiodescriptie is een stem die vertelt wat anderen op dat moment zien. Denk aan: personages, gezichtsuitdrukkingen, plaatsen en bewegingen. Daarmee kunnen mensen met een visueel beperking populaire programma’s als ‘Wie is de Mol?’, ‘Heel Holland Bakt’, en ‘The Passion’ wél meekijken. En wellicht nog belangrijker: er de volgende dag met collega’s bij de koffieautomaat over meepraten.
Roel Welling, creatief directeur en mede-oprichter van Wefilm creative agency:”Voor deze campagne hebben we een commercial gemaakt die niet alleen laat zien hoe audiodescriptie werkt, maar vooral laat zien hoe belangrijk het is voor iemand met een visuele beperking. Je wordt niet meer buitengesloten en kunt gewoon meepraten over dat ene populaire programma waar iedereen het over heeft. Prachtig om op deze manier aan de inclusiviteit van media bij te dragen.”
Actrice met een visuele beperking Aysegül Karaca speelt de hoofdrol in de TV commercial. Deze is nu te zien in het reclameblok op de NPO zenders, op NPO Start en via allesoveraudiodescriptie.nl.
Credits
Opdrachtgever: Bartiméus Fonds
Agency: Wefilm Creative Agency
Client Lead: Lynn Degen
Creative Director: Roel Welling & Marius Gottlieb
Director: Ben Brand
Media Director: Rocco Stallvord
Media Producer: Marlena Fishell
Head of production & Producer: Roos Aalvanger
DOP: Wouter Verberkt
Offline: Nick Rozenberg
PR: Studio Ei