
BBH Singapore lanceert ‘Unthinkables’, de eerste legale kauwgom van Singapore
Kauwgom is verboden in Singapore. Om de 60e verjaardag van het land te vieren, introduceert BBH Singapore daarom wat wel eens de eerste legale kauwgom van het land zou kunnen zijn.
De ‘kauwgom’ heet Unthinkables! en ziet eruit, smaakt en kauwt als kauwgom, maar is gemaakt zonder gombasis. Door deze technische truc is het legaal en kunnen Singaporezen zonder risico op een boete genieten van kauwgom.
De ‘kauwgom’ is ontwikkeld in samenwerking met Irene Chan, suikerbakker en oprichtster van Oni Cupcakes, die samen met het interne Innovation Lab van BBH heeft gewerkt aan het perfecte kauwgomprototype. Het team heeft meer dan 60 combinaties van exotische smaken en ingrediënten die de kauwbaarheid verbeteren, geprobeerd om tot het eindproduct te komen. Het product is gemaakt van een hyperkauwbare, volledig in water oplosbare snoepjes en omzeilt zo het strenge kauwgombeleid van Singapore, terwijl het een statement maakt over de honger van het bureau naar onmogelijke ideeën.
Verkapte showcase
Unthinkables! is tegelijkertijd ook de verkapte showcase van het bureau. Elk ondenkbaar stukje kauwgom is voorzien van een QR-code die linkt naar een al even ondenkbaar werk uit het portfolio van het bureau. Zoals Heinekicks, een virale en bekroonde campagne voor Heineken die sneakers omtoverde tot kunstwerken gevuld met bier. Of Trapped, een volwaardige horrorfilm die werd gemaakt om een reisverzekering voor Income te lanceren.
BBH ziet de ‘kauwgom’ als een manier om gesprekken op gang te brengen over het creatieve potentieel van ondenkbare ideeën – ideeën die het onmogelijke mogelijk maken en zakelijke problemen aanpakken met oplossingen die bekendheid genereren. Sascha Kuntze, Chief Creative Officer bij BBH Singapore: “Het is ondenkbaar om kauwgom te lanceren in Singapore. Net zoals het ondenkbaar was om een pufferjack te ontwerpen voor de tropen om een extra verfrissend bier te lanceren. Maar dat is juist het punt. Creativiteit stelt ons in staat om problemen op te lossen door het onmogelijke mogelijk te maken.”
Singepore & kauwgom
In 1992 verbood Singapore de verkoop en import van kauwgom om vandalen te weerhouden ervan op treindeuren, liftknoppen en sleutelgaten te plakken.
Als je de wet overtreedt, kun je een boete krijgen van $ 500 tot $ 100.000, afhankelijk van de ernst van de overtreding.
Het verbod werd zo iconisch dat ‘kauwgom’ nog steeds een van de eerste dingen is die buitenlanders noemen als ze het over Singapore hebben.
In 2004 werd ‘therapeutische kauwgom’ (zoals nicotinekauwgom) toegestaan, maar alleen op voorschrift van een arts.
Credits
Agency: BBH Singapore
Chief Creative Officer: Sascha Kuntze
Executive Creative Directors: Janson Choo, Khairul Mondzi
Associate Creative Directors: Nico Tangara, Luke Somasundram
Art Director: Jia Min Tan, Shumin Leow
Copywriter: Natalie Shauna
Head of Production / Executive Producer: Wendi Chong
Producer: Isabelle Lee
Managing Director: Sid Tuli
Chief Strategy Officer: Stéphane Missier
Head of Growth: Siying Goh
Associate Account Director: Sabrina Ang
Sugarcrafter: Irene Chan
Packaging: Sweet Chaos
Photographer: Vincent Ng
Hair + Makeup Lead: Kenneth Chia @kenmuu
Hair & Make-up Artists: Sarah, Winnie
Senior Digital Imaging: Sally Liu