Blend en Home zetten Stoptober neer als gezamenlijke inspanning

Blend en Home zetten Stoptober neer als gezamenlijke inspanning

24-09-2025 (13:20) - Campagnes

Wie ooit gestopt is met roken of een poging gedaan heeft tot, herkent het waarschijnlijk wel: steun van familie, vrienden en collega's maakt het verschil tussen opgeven en volhouden. Dit inzicht vormt de basis van de vernieuwde Stoptober campagne, waarbij stoppen met roken wordt neergezet als een gezamenlijke inspanning. De campagne is ontwikkeld door bureaus Blend en Home.

Het vernieuwde merkverhaal zet stoppen met roken neer als een prestatie van formaat. In plaats van te focussen op moeilijkheden of gezondheidswaarschuwingen, kiest Stoptober voor een positieve, verbindende toon. De centrale boodschap luidt: 'Stoppen met roken is een topprestatie. Dat verdient alle support.' Daarmee wordt heel Nederland uitgenodigd om mee te doen en steun te geven.

Meer dan een oproep

Om die bredere doelgroep te bereiken, is gekozen voor een geïntegreerde 360-aanpak. De hero-video vormt het hart van de campagne en wordt breed ingezet, van TV tot online en social media, en wordt ondersteund door aanvullende middelen op radio, out-of-home en online. Stoptober wordt zo neergezet als een beweging, waarbij iedereen een rol kan spelen, van stopper tot supporter.

"De uitdaging voor ons was het neerzetten van een positieve beweging: van een individuele worsteling naar een collectieve aanmoediging. Creatief gezien zit daar de kracht voor Stoptober", vertelt Boris Peters, creatief directeur Blend.

Partnersamenwerkingen

"Door samen te werken met partners, gemeenten, zorgverleners en GGD’ kunnen we steeds meer mensen bereiken. Zo bouwen we stap voor stap aan een rookvrij Nederland", vertelt Patricia van Rossum, communicatiestrateeg Rookvrije Generatie

Zo is er ook een unieke samenwerking gestart met trotse partners, zoals Radio 10, DA, Greetz, Swapfiets en vervoersbedrijf Transdev. Daarnaast kunnen stoppers ook rekenen op de steun van tientallen zorginstellingen en gemeenten, waaronder Amsterdam, Utrecht en Amersfoort.

Credits

Opdrachtgever | Gezondheidsfondsen voor Rookvrij
Dewi Segaar, Patricia van Rossum, Maaike Poiesz, Manouk Peters, Monique Moerkens, Kolja Urban, Renate van Eijk

Bureau | Blend x Home
Strategie - Stef Dunselman, Boris Peters
Creative Direction - Boris Peters, Guy Lokhoff
Creative - Jorn Dost, Boris Bugter
Project lead - Benthe Boersma
Agency producer - Lisa Bastiaans
Media lead - Nneka Davelaar

Partnermanagement en influencer marketing | Combo
Noushin Shirzadi, Trang Nguyen, Angela Donskaia

Brand en website design | Lama Lama
Lars Koelman, Jort Boot en Lisa Stegers

PR
Carla Schenk Persagent

Film & stills
Productie: Czar Amsterdam