Bol lanceert kerstcampagne met maatschappelijk randje
Of je nou je tuin volzet met hysterische kerstdecoraties of alleen een klein cadeautje voor jezelf koopt: kerst maak je op jouw manier mooi. Sinds vandaag draagt bol deze boodschap uit in hun nieuwe kerstcampagne, gemaakt door DEPT.
Deze draait om een geestig en ontroerend verhaal rondom een echtpaar op leeftijd. Terwijl we de track It’s beginning to look a lot like Christmas horen, mede ingezongen door zangeres Bente Fokkens, zien we het echtpaar hun uitbundige kerstdecoratie druk inpakken. En dat terwijl het feest nog in volle gang is. Deze kerstgekkies zijn flink in de weer voor hun prikkelgevoelige kleindochter en toveren hun huis om van ‘over the top’ kerst naar een rustige en subtiele kerstsfeer.
Platform first
Chung Hwa Chao, brand communications marketeer bij bol: “Er zijn diverse manieren om de aanstaande feestdagen te vieren. Het kerstfeest is rijk aan eigenzinnige gebruiken waarin afkomst, persoonlijkheid en tradities een rol spelen. De opa en oma uit de commercial richten het feest op een manier in die past bij hun kleindochter. Het thema prikkelgevoeligheid, waar steeds meer aandacht voor is, geeft de campagne een mooi maatschappelijk haakje.”
De campagne van bol en agency DEPT heeft voor elk platform een eigen aanpak. Zo is er met een grote diversiteit aan assets slim ingespeeld op de uiteenlopende doelgroepen. De kerstmakers zien we in de TVC, maar ook in andere hoedanigheid in online videos, (D)OOH en digitale wegen, zoals een persoonlijke landingspagina waar klanten bedankt worden op interactieve wijze.
Gen Z
De TVC trapt af met een verhaal waarin een kerstdecoratie opruimende echtpaar op leeftijd centraal staat. Terwijl we de door Bente Fokkens gezongen track It’s beginning to look a lot like Christmas horen, zien we het echtpaar druk inpakken terwijl het feest nog in volle gang is. Tim Menko, associate creative director bij DEPT,: “Met kerst doe je vaak iets meer je best voor de mensen waarvan je houdt. Zo ook onze opa en oma, want deze kerstgekkies zijn flink in de weer voor hun prikkelgevoelige kleindochter. Dit maakt een ontroerende film, maar wel gedipt in een typisch en heerlijk bol-sausje.”
Naast nog verdere uitingen op radio, social en Pinterest, heeft bol extra nadruk gelegd op Gen-Z. Niet alleen met hun kenmerkende Tik-Tok en IG-reels videos, maar ook met een interactieve Snaplens-game en door middel van samenwerkingen met influencers, in partnership met