
Boost je Buurt zet impactondernemers in de schijnwerpers
Amsterdam zit vol gedurfde denkers, doeners en ondernemers die elke dag werken aan een duurzamere, inclusievere en gezondere stad. Deze ambitie staat centraal in de derde editie van Boost je Buurt, een campagne om 25 lokale impactondernemers uit alle acht buurten van Amsterdam te ondersteunen bij het opschalen van oplossingen en het versterken van hun bedrijven.
Dit jaar heeft de campagne een frisse nieuwe look, tot leven gebracht door het Amsterdamse reclamebureau Publicis Groupe via een grote stadsbrede impactcampagne. Het creatieve team ontwikkelde 141 unieke campagne-uitingen om de ondernemers in alle 7 wijken van Amsterdam en Weesp uit te lichten. Daarnaast werkt Boost je Buurt samen met Impact Hub en de Gemeente Amsterdam.
Jouw stem voor jouw stad
Op de speciale landingspagina kunnen Amsterdammers stemmen op hun favoriete bedrijf, van zero-waste supermarkten tot veilige ruimtes voor LGBTQ+ gemeenschappen. Of je nu in Noord, Oost, Zuid of Nieuw-West woont, de campagne wil stadsbrede burgerparticipatie en trots aanwakkeren door Amsterdammers direct te laten beslissen welke lokale ondernemers financiering en erkenning moeten krijgen.
Elke stem helpt bepalen welke initiatieven extra ontwikkeling en financiering ontvangen, met prijzen van €2.500, €5.000 en €7.500 die worden uitgereikt tijdens een openbare finale aan het eind van juni. "Deze ondernemers maken onze wijken menselijker, eerlijker en duurzamer. Campagnes zoals deze helpen sociaal ondernemerschap zichtbaar en toegankelijk te maken, en zetten belangrijke sociale kwesties op de kaart", aldus Susan Kessing, Head of Programs, Impact Hub Amsterdam.
Nieuw dit jaar
Naast de creatieve samenwerking met Publicis Groupe introduceert de campagne een crowdfunding-element via het Nederlandse platform Voor je Buurt, waardoor het publiek niet alleen kan stemmen, maar ook direct kan doneren aan de ondernemers die ze steunen.
Hiermee worden de ondernemers klaargestoomd voor langdurige impact. Elk van hen is geselecteerd om deel te nemen aan een op maat gemaakt bedrijfsontwikkeling programma ter waarde van €20.000, mogelijk gemaakt door Impact Hub en @Starters. Gedurende drie maanden krijgen ze coaching om hun ideeën en bedrijven te versterken, evenals masterclasses en samenwerkingssessies over bedrijfsmodellen, impact strategie, communicatie, financiën en juridische zaken.
Ontmoet de ondernemers die de stad veranderen
Achter elk project schuilt een verhaal dat het stemmen waard is, met oplossingenvoor dringende kwesties zoals voedselverspilling, mentale gezondheid, sociale cohesie, energiearmoede en toegang tot voedsel. Een paar voorbeelden van deelnemers dit jaar:
- Koppie Oplos – een buurtcafé dat eenzaamheid aanpakt en sociale cohesie vergroot
- Queer Boxing Project – een veilige, bevestigende ruimte voor LGBTQIA+ individuen
- TKRAMREPUS – een omgekeerde supermarkt die voedselverspilling tegengaat en de gemeenschap voedt
De jury bestaat o.a. uit toonaangevende stemmen uit het ondernemers-ecosysteem van Amsterdam, de impact sector en de stad zelf, waaronder Tine de Moor, Professor Social Enterprise & Institutions for Collective Action aan de Erasmus Universiteit; Thami Schweichler, bekroond sociaal ondernemer en ontwerper; en Cheryl Simson, oprichter van Juiciety en winnaar van Boost Je Buurt (2022).
Klaar om te stemmen?
De stembussen zijn nu geopend tot 1 juli. Stem via deze link en bepaal welke ondernemers de boost krijgen die ze nodig hebben om een beter Amsterdam te bouwen.