Breda Marketing en Goedzooi laten bruisende studentenstad Breda zien

Breda Marketing en Goedzooi laten bruisende studentenstad Breda zien

26-08-2025 (13:31) - Campagnes

Dit studiejaar starten in Breda 10.000 nieuwe studenten. Om hen direct thuis te laten voelen, lanceren Breda Marketing en het Bredase bureau Goedzooi de campagne 'Welkom in jouw studentenstad'. Studenten krijgen een voorproefje van wat Breda, naast het studeren, nog meer te bieden heeft, zoals uitgaan, sporten en andere vrijetijdsbestedingen.

Foto credits: Iris Vermeij i.o.v. Breda Marketing

De campagne start met TikTok-video’s waarin bijzondere stadsgenoten vertellen over hun ervaringen met het studentenleven in Breda en wat de stad zo bijzonder maakt voor studenten. Vanaf eind augustus is de stad vier weken lang aangekleed met banieren, posters en digitale schermen. Onderwijsinstellingen verwelkomen studenten via campagne-uitingen op hun eigen locaties en sociale media.

In de Explore Breda Store op het Stadserf en via de online Explore Breda-platforms vinden studenten praktische informatie en inspirerende verhalen. Ook gaan studentreporters op pad om verslag te doen van hun favoriete hotspots en activiteiten in de stad.

Meer studenten blijven dan vertrekken

"We vinden het belangrijk dat studenten zich thuis voelen en echt deel uitmaken van de stad. Dat ze naast studeren en uitgaan ook lekker sporten en vrijwilligerswerk doen of meedenken over stedelijke vraagstukken", aldus wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs). "Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden."

En dat lukt steeds beter: jaarlijks blijven er meer studenten in Breda dan er vertrekken. Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad. Met name in de richtingen toegepaste technologie en creativiteit, waar Breda bovengemiddeld in scoort.

Marjan Hammersma, voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool: "Bij Avans geloven we dat onderwijs studenten niet alleen voorbereidt op een beroep, maar ook op hun toekomstige rol in de samenleving. We stimuleren nieuwsgierigheid, betrokkenheid en samenwerking. Kwaliteiten die juist tot bloei komen in een stad als Breda. Het INTRO Festival is het gastvrije en boeiende begin van een ontdekkingsreis: een feestelijke start van een periode vol leren, groei en maatschappelijke impact."

GoodMood

In november kunnen studenten bovendie deelnemen aan GoodMood, een initiatief van de gemeente Breda, Avans, BUas, Curio en De Rooi Pannen. Van 17 t/m 21 november zijn er gratis studentenactiviteiten verspreid over de hele stad: van workshops en rondleidingen tot diners, games en sportevents. 

De studentencampagne is een initiatief van Breda Marketing en wordt uitgevoerd in samenwerking tussen de gemeente Breda en het hbo- en mbo-onderwijs in de stad: BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de KMA.

Credits

Bureau: Mitch van Veldhoven en Evi Reijerse - Goedzooi
Opdrachtgever: Liset Kruls en Wietske Laudy – Breda Marketing