Campagne ‘van Hoe? naar Zo!’ laat kansen van de energietransitie zien

23-05-2023 (13:02) - Campagnes

De klimaatcrisis en de noodzaak om op korte termijn volledig over te stappen op duurzame energiebronnen stelt Nederland voor een enorme opgave. De Noord-Hollandse Energie Regio start daarom in samenwerking met creatief platform What Design Can Do, een nieuwe campagne om inwoners en bedrijven te enthousiasmeren voor de energietransitie.

Wat er moet gebeuren om Nederland energieneutraal te krijgen is duidelijk. We moeten overstappen op schone energie. Hoe is de grote vraag en het vertrekpunt van de campagne. Die vraag bestaat uit wel duizend andere vragen zoals: hoe ga ik zonnepanelen plaatsen als ik geen eigen dak heb? Hoe bepalen we eigenlijk waar we die windmolens gaan plaatsen? Hoe ga ik de verduurzaming van mijn huis betalen? Het nieuwe platform www.vanhoenaarzo.nl is de plek waar al deze vragen een antwoord en gezicht krijgen. Naast veel ‘Hoe?’ is er gelukkig ook heel veel ‘Zo’. Buurtbewoners, energiecoöperaties, ondernemers en gemeenten geven overal in Noord-Holland al het goede voorbeeld.

Gedragsverandering

De campagne is het resultaat van uitgebreid onderzoek dat onder meer bestond uit interviews met vooraanstaande experts, co-creatie sessies met inwoners, gemeenten, energiecoöperaties, wetenschappers en creatieve makers. Zo is er onder andere gesproken met gedragswetenschapper Reint Jan Renes, klimaatjournalist Jaap Tielbeke, voormalig Filosoof des Vaderlands Daan Rovers en energiepionier Arash Aazami. “De energietransitie is niet alleen een technische en financiële opgave, maar ook een sociale. In de samenleving is er enthousiasme, maar ook weerstand. Een belangrijke stap die ervoor kan zorgen dat mensen positiever aankijken tegen de energietransitie, is als overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners een nieuw verhaal met elkaar delen. Een verhaal dat niet alleen de onvermijdelijkheid van de energietransitie benadrukt, maar ook laat zien waar de kansen liggen. Perspectief bieden, zonder voorbij te gaan aan bestaande twijfels en zorgen. Met deze campagne verbinden we mensen die vragen" aldus Dagan Cohen, creatief leider van deze campagne.

communicatie-toolkit

De campagne en inspiratieplatform laat niet alleen zien dat er veel vragen leven, maar dat er ook veel antwoorden zijn. Van buurtbewoners, energiecoöperaties, gemeenten, grote en kleine bedrijven. Zo wil buurtbewoner Elvis een windmolen in Amsterdam Zuid-Oost om bewustwording over duurzaamheid te creëren en laat Michiel van energiecoöperatie Haarlem Noorderlicht, Haarlemmers die geen eigen dak hebben, profiteren van zonnepanelen op daken van scholen en bedrijven in de buurt. Samengevat is de boodschap: Hoe dan? Zo dus! De campagne is mogelijk gemaakt door de Noord-Hollandse Energie Regio, een samenwerking tussen de gemeenten, provincie, waterschappen, netbeheerders en organisaties. Echter, de communicatie heeft niet één centrale afzender. Iedereen die de verhalen deelt of er een variatie op maakt is afzender, of je nu bij de gemeente werkt, of er simpelweg woont, of je nu een klein bedrijf hebt of een grote. Daarom zijn alle campagnematerialen voor iedereen beschikbaar gesteld in de vorm van een communicatie-toolkit.