Campagne zet maritieme cluster op de kaart
22-09-2009 (09:50) - Campagnes
Het nationale maritieme cluster heeft een brandingcampagne gelanceerd om dit belangrijke onderdeel van de Nederlandse industrie duidelijker op de kaart te zetten. Het in 2003 opgerichte Innovatieplatform heeft het maritieme cluster aangewezen als een van de belangrijkste middelen om te verwezenlijken dat Nederland binnen afzienbare tijd hoort tot de mondiale top vijf op het gebied van hoger onderwijs, innovatie en onderzoek.
Bedrijven binnen het Nederlandse maritieme cluster zijn goed voor een totale omzet van 20 miljard euro en 12 miljard euro aan export. De export blijft groeien maar de internationale concurrentie ligt op de loer. Het strategisch adviesbureau Boer & Croon is ingeschakeld om de marketingcampagne te ontwerpen. Ido Verhagen, associate partner bij Boer & Croon, verklaart dat Nederland beschikt over een soort Maritime Valley, naar voorbeeld van Silicon Valley in de VS. Dit beeld wordt gepromoot in de tekst die door het Haagse tekstbureau Lucid Communication is geschreven.
Het Rotterdamse ontwerpbureau Made of Man heeft een logo ontwikkeld. Als slagzin wordt voortaan Maritime by Holland` ingezet. De campagne wordt internationaal gelanceerd tijdens de NEVA in Sint Petersburg.