Check je kiwi's voordat het te laat is

Check je kiwi's voordat het te laat is

07-04-2025 (17:11) - Campagnes

Stichting Zaadbalkanker, de organisatie die zich inzet voor bewustwording en secundaire preventie van zaadbalkanker, start een campagne om de groei van deze ziekte onder jonge mannen (18-35 jaar) aan te pakken. Hiervoor werkt de stichting samen met kiwimerk Zespri. Met humor en kiwi’s willen ze het gesprek over ballengezondheid openbreken.

Zaadbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij jonge Nederlandse mannen. De ziekte treft mannen juist in een levensfase waarin ze bouwen aan hun relatie, werk of studie. Een late diagnose kan leiden tot zwaardere behandelingen en langdurige gevolgen. Terwijl de overlevingskans bij vroege opsporing meer dan 95% is, daalt dit percentage sterk zodra de kanker is uitgezaaid.

Toch praten veel mannen niet over hun gezondheid. Schaamte, ongemak en maatschappelijke taboes zorgen ervoor dat signalen vaak te laat worden herkend. "Daarom hebben we samen met Zespri een campagne ontwikkeld die anders is dan alles wat er eerder is gedaan. We omarmen een speelse aanpak om deze barrières te doorbreken en jonge mannen in staat te stellen om hun gezondheid letterlijk in eigen hand te houden," zegt Ivo Struik, directeur van Stichting Zaadbalkanker.

De campagne richt zich op drie belangrijke acties voor jonge mannen:

- Zelfonderzoek: Een eenvoudige en effectieve methode om potentiële afwijkingen te detecteren.
- Weet wat ‘normaal’ is: Het ‘leren kennen’ van je eigen ballen is cruciaal voor het identificeren van veranderingen.
- Snel handelen: Snel een afspraak bij de huisarts maken is essentieel voor tijdige diagnose en behandeling.

Grappig en serieus

"Onderzoek heeft aangetoond dat humor het beste werkt als we mannen eindelijk willen overtuigen om over hun gezondheid te praten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, helpt humor om een veilige omgeving te creëren waarbinnen mannen kunnen praten," concludeert Struik. "Daarom hebben we advertenties gemaakt die zowel grappig als serieus zijn, om daarmee gesprekken over dit onderwerp te stimuleren." 

De campagne gebruikt bungelende kiwi's om het gesprek te openen en te laten zien hoe je het beste je ballen kunt controleren. Op checkjekiwi's.nl of hun social media-kanalen vind je meer info over zaadbalkanker of hoe je een zelfonderzoek kunt uitvoeren.

Om het werk van de Stichting bij het vergroten van het bewustzijn en het verstrekken van middelen voor vroege opsporing verder te ondersteunen, is het mogelijk om rechtstreeks te doneren via de campagnepagina checkjekiwis.nl. Iedereen die doneert, ontvangt gratis een pin met de campagneafbeelding van twee kiwi's. Door deze te dragen, herinner je anderen aan het belang van zelfcontrole.