Chocolade van Tony’s Chocolonely weer centraal dankzij Chuck Studios

Chocolade van Tony’s Chocolonely weer centraal dankzij Chuck Studios

14-05-2025 (14:17) - Campagnes

Tony’s Chocolonely staat bekend om zijn missie om uitbuiting in de cacao-industrie te stoppen. De chocolade zelf stond tot nu toe minder centraal in de marketingactiviteiten. Het chocolademerk werkte daarom samen met Chuck Studios om Tony’s chocolade op een nieuwe manier in beeld te brengen.

Chuck Studios, bekend van samenwerkingen met merken als KFC, Knorr, 7UP en McDonald’s, werd ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de chocolade van het Tony's er niet alleen lekker, maar vooral ook onderscheidend uit ziet. Een uitdaging in een categorie die gedomineerd wordt door merken die enorm op elkaar lijken.

Chuck Studios begon met het analyseren van wat Tony’s Chocolonely uniek maakt ten opzichte van haar concurrenten. Hét kenmerk van Tony‘s bleek de 'chunkiness’ van de reep. De ongelijk verdeelde stukken zijn een reminder dat de chocolade-industrie ongelijk verdeeld is.

Twee speciale chunks

Het team van Chuck Studios ontdekte bovendien dat consumenten vaak intuïtief de onderste (of bovenste, afhankelijk van hoe je de reep bekijkt) twee chunks afbreken en meteen opeten. Ze gaven deze chunks de naam ‘Neil’, geïnspireerd door Neil Armstrong, als eerste mens op de maan was hij ook een echte pionier, die een chunky ongelijke voetafdruk achterliet.

Tony’s Chocolonely wil zijn unieke ongelijke vormen in de spotlight te zetten, en ‘Neil’ positioneren als een Distinctive Brand Asset. Hoe Neil wordt afgebeeld is daarbij belangerijk. Chuck Studios ontwikkelde richtlijnen: Neil mag alleen gebroken (niet gesneden) worden getoond, nooit plat maar altijd schuin, zodat de vorm en de chunkiness goed zichtbaar zijn, en omringd door kruimels en vulling.

Volgende fase

"Hoe je je eten toont speelt een cruciale rol in het bouwen van merken", zegt Olaf van Gerwen, Co-founder en Global Creative Director bij Chuck Studios. "Een Culinaire Identiteit zorgt voor een consistente en onderscheidende visuele representatie van je product. Onze culinaire identiteit zet de schijnwerpers op het daadwerkelijke product. We zijn apetrots bij te dragen aan de volgende fase van dit iconische merk."

Sadira Furlow, CMO bij Tony’s Chocolonely: "Naarmate onze stem in de cacaowereld luider wordt en onze impact groeit, beseften we een visuele taal nodig hadden die paste bij onze missie en passie. Onze chocolade verdient het om op een manier gezien te worden die net zo onderscheidend is als haar smaak. Chuck Studios hielp ons bij het ontwikkelen van een consistente culinaire identiteit."

Credits:
Client: Tony’s Chocolonely
Global Creative Director: Olaf van Gerwen
Art Director: Stefano Crose & Vilma Turkki
Business Lead: Robert Volten
Account Manager: Norman Tolba
Producer: Merel Brand
Production Company: Chuck Studios
Photographer: Kristy Snell
Foos stylist: Vince Bouchier