#DataNaDeDood: Wat laat jij online achter?
Iedereen heeft het, maar niemand heeft het erover: data na de dood. Met het speciaal geschreven nummer ‘Bonnie’ van Thijs Boontjes, praktische tools en krachtige verhalen lanceert de Alliantie Digitaal Samenleven in samenwerking met creatief bureau Multitude de campagne #DataNaDeDood. Met als doel, Nederlanders bewust te maken van wat zij online achterlaten na overlijden.
In de videoclip van de campagne spelen iconische actrices Hetty Heyting en Gerda Lenten Havertong de hoofdrol. Met humor, emotie en herkenbare scènes brengt de clip een gesprek op gang over de wensen en grenzen rondom digitale nalatenschappen.
Digitale nalatenschap: niemand praat erover
Uit onderzoek blijkt dat 85% van de Nederlanders hun digitale nalatenschap niet goed op orde hebben.* 70% van de Nederlanders is überhaubt niet bekend met het begrip digitale nalatenschap.** Tegelijkertijd heeft iedereen impliciete of expliciete wensen over wat er met hun online gegevens gebeurt na hun overlijden. De campagne #DataNaDeDood heeft als doel om dat percentage te halveren, en stimuleert gesprekken aan de keukentafel en in de media.
Lisa van Kleef, creative director bij Multitude: "Met deze campagne willen we een gevoelige maar belangrijke kwestie bespreekbaar maken. Het lied en de videoclip combineren humor en emotie op een toegankelijke manier, zodat het gesprek makkelijker op gang komt. Het is precies deze mix die ons creatieve werk kenmerkt."
De kracht van videoclip en lied Bonnie
De videoclip, die speciaal voor deze campagne werd ontwikkeld door rubenpaulruben, wordt gedragen door het lied Bonnie van Thijs Boontjes. Dit nummer versterkt de emotionele kern van de boodschap en maakt de campagne herkenbaar en impactvol. De clip toont situaties die veel mensen zullen herkennen, zoals het beheren van wachtwoorden, familiefoto's en online profielen. Door deze herkenbaarheid en een vleugje humor worden kijkers aangemoedigd om na te denken over hun eigen digitale nalatenschap en dit te bespreken.
Femke Hammer, Alliantie Digitaal Samenleven: “De bijbehorende videoclip, met iconische actrices Hetty Heyting en GerdaLentenHavertong in de hoofdrol, nodigt met een vleugje humor en emotie uit tot een gesprek met familie en vrienden over de wensen en grenzen van je digitale nalatenschap.”
#DataNaDeDood
De campagne wordt op 12 december gelanceerd en is vanaf dat moment te zien op diverse kanalen waaronder YouTube, Reddit en Instagram, met een focus op de doelgroep van 25-45 jaar. Bekijk de website voor meer informatie over hoe je jouw digitale nalatenschap kunt regelen en welke stappen je kunt nemen om online controle te houden, ook na het leven.
Credits
Productiehuis: rubenpaulruben
Song: Thijs Boontjes, Excelsior Recordings
Creative agency & concept: Multitude
PR-bureau: Issuemakers
Music Supervision: Stefan van der Wielen - MassiveMusic
En vele partners en ervaringsdeskundigen.
De videoclip is opgedragen aan iedereen die een geliefde mist.
*85% van de Nederlanders heeft de digitale nalatenschap niet op orde. (Radar onderzoek november 2023)
**70% van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van het begrip ‘digitale nalatenschap’ (Kantar onderzoek, februari 2021)