De Jeugd van Tegenwoordig vraagt aandacht voor rondzwervend geld

24-04-2023 (11:49) - Campagnes

Nu er sinds 1 april statiegeld op blikjes is ingevoerd, zal er met Koningsdag komende donderdag veel 'geld' op straat rondzwerven. De Jeugd van Tegenwoordig zet zich hier tegen in en attendeert Nederland via social video’s dat je donderdag met 15 cent per blikje lekker kunt cashen.

“Raap die blikken op en lever ze in”.

Blik op blik

Willie Wartaal, Vjèze Fur en Faberyayo zijn de studio ingedoken en hebben nummer gemaakt waarin zij hun blik op ‘blik’ delen. Met als belangrijkste boodschap dat blikjes nu geld waard zijn, en dat hiervan nieuwe blikjes kunnen worden gemaakt als je ze inlevert. Het nummer van De Jeugd is onderdeel van de massamediale campagne van Statiegeld Nederland en is verwerkt in de tv-commercial, radiocommercials en online video’s. De videoclip die bij het nummer hoort wordt in mei gelanceerd. Daarnaast wordt er in de komende maanden via de socials ingehaakt op belangrijke ‘blikmomenten’, zoals in het park, tijdens een stranddag, on-the-go en op festivals. Naast deze social campagne staat een activatie op het programma tijdens het festivalseizoen.

Opruimteams Koningsdag

Statiegeld Nederland is in Rotterdam aanwezig met Koningsdag met verschillende opruimteams om mensen te attenderen en blikjes in te zamelen. Naast Rotterdam zijn er ook teams actief in Breda waar 538 Koningsdag plaatsvindt. In de aanlooproutes naar het Chasséveld zijn verschillende opruimteams actief. De statiegeldopbrengst van deze dag wordt gedoneerd aan De Voedselbank.