De Week van Het Vergeten Kind: gebrek aan aandacht in de jeugdzorg
De Week van Het Vergeten Kind 2024 (29 januari tot en met 4 februari) staat in het teken van het gebrek aan aandacht dat kinderen in jeugdzorg ervaren.
Happy Horizon Non-profit maakt een agenderingscampagne rondom deze zorgelijke kwestie.
Kinderen in jeugdzorg worden te weinig gezien en gehoord. Dat zorgt voor grote problemen. Ze voelen zich een probleemgeval en hun ontwikkeling stokt. Het Vergeten Kind zet zich met deze campagne in voor een jeugdzorg waarin aandacht niet langer bijzaak, maar hoofdzaak is.
Campagne
De kwetsbaarheid van kinderen wordt in alle onderdelen van de campagne gevisualiseerd door middel van een gebroken spiegel. Daarmee laat de campagne zien dat de schade die een gebrek aan aandacht veroorzaakt niet direct zichtbaar is, maar wél door kinderen wordt gevoeld. “Het maakt mij vreselijk boos dat kwetsbare kinderen het slachtoffer worden van regels en papierwerk”, aldus copywriter Jeroen Talens van Happy Horizon Non-profit. "Hopelijk draagt deze campagne eraan bij dat het kind weer centraal staat in de jeugdzorg.”
De strategie is samen met Het Vergeten Kind bepaald. Happy Horizon Non-profit tekende daarnaast voor concept, art direction en copy. Voor video en radio werd samengewerkt met Living Image, terwijl Victor Kruit de fotografie voor zijn rekening nam.
Eenzaamheid
Uit de verhalen van de kinderen die Het Vergeten Kind heeft gesproken, blijkt dat door het gebrek aan aandacht een groot deel zich vaak afgewezen, niet serieus genomen en niet gezien voelt. Hierdoor hebben kinderen moeite om zich te uiten, krijgen een (nog) negatiever zelfbeeld en het gevoel van eenzaamheid groeit. Kinderen verliezen hierdoor het vertrouwen in zichzelf en in de hulpverlening. Een overvloed aan regels, protocollen en tijdsdruk belemmeren hulpverleners vaak om voldoende aandacht te geven. “De juiste aandacht had de helft van mijn trauma’s kunnen voorkomen”, zegt de 18-jarige Evita. In drie jaar woonde ze op zeventien verschillende plekken in jeugdzorg. “Ik had voortdurend het gevoel dat mensen boos werden en me zouden verlaten, straffen of zelfs opsluiten.”
Behoeften boven problemen
Positieve aandacht voor kinderen in jeugdzorg gaat zowel over kleine gebaren zoals een kaartje sturen of een spelletje samen spelen, als om het gedrag en de beschikbaarheid van hulpverleners. Cruciaal hierbij is dat hulpverleners verder kijken dan alleen naar de problemen of het gedrag van de kinderen en zich richten op de behoeften van het kind. Jeugdhulpverlener Jordi (29) benadrukt: “Kijk je niet naar wat een kind echt nodig heeft, dan komen ze slechter uit de jeugdzorg dan ze erin gingen”.
Aandacht centraal
Het is aan gemeenten en bestuurders van jeugdzorgaanbieders om de juiste randvoorwaarden te creëren zodat hulpverleners op een aandachtsvolle manier kunnen werken. Zoals meer tijd en ruimte voor reflectie, minder regels en het bevorderen van een open en lerende cultuur. Het Vergeten Kind roept daarom gemeenten op om het belang van aandacht voorop te stellen in beleid en bij aanbestedingen. Daarnaast spoort de stichting jeugdzorgaanbieders aan om aandachtsvol werken door te voeren op de werkvloer. En daagt hulpverleners uit tot gesprekken over aandachtsvolle zorg.
De Week van Het Vergeten Kind
Tijdens De Week van Het Vergeten Kind organiseert de stichting verschillende activiteiten en gaan de ervaringsdeskundigen uit de jongerenraad (The Unforgettables) op pad om zoveel mogelijk aandacht te vragen voor het gebrek aan aandacht in jeugdzorg. De volgende activiteiten worden er georganiseerd: