Eerste wervingscampagne Douane moet personeelstekort tegengaan
Vandaag lanceert de Douane haar eerste wervingscampagne ooit: Nederland komt verder door de Douane. Met de campagne wil de overheidsdienst laten zien dat het meer doet dan alleen controles op het vliegveld en is vooral gericht op mensen die niet direct denken aan de Douane als werkgever.
Employer brandingbureau Steam ontwikkelde de campagne. Deze is vanaf vandaag te zien op televisie, online via social media en banners, en vanaf 1 mei te horen op de radio.
Personeelstekorten
Dit is de eerste wervingscampagne van de Douane zelf. De wervingsbehoefte is groot: de overheidsdienst heeft nog dit jaar 700 tot 800 werknemers nodig, binnen de hele organisatie. “Er is een grote toename van ons werk,” vertelt Anita Ligthart, directeur Bedrijfsvoering bij de Douane. “Onder andere door uitbreiding van onze taken door Brexit, de sancties tegen Rusland, het tegengaan van ondermijning en de sterke groei van de wereldwijde handel veroorzaakt door bijvoorbeeld e-commerce. Ook is ons werk veel meer data-gedreven dan voorheen, wat onze wervingsbehoefte verandert".
Veelzijdig
Het is belangrijk dat de campagne het clichébeeld van de Douane kantelt, licht Gijs de Jong, Strateeg bij Steam, toe. “Dit doen we door in de campagnevideo veel functies te laten zien. Of het nu gaat om controle, vooruitgang, innovatie of beschermen, het gebeurt allemaal door de Douane. En al deze competenties zijn goed voor ons land. Daarom ook de slogan: Nederland komt verder door de Douane”.
Credits
Douane: Mariska Stegeman, Joyce Tang
SSO O&P/ Belastingdienst: Juliëtte Content
Steam: Rens de Groot, Wouter Schoone, Maarten Kuipers, Gijs de Jong, Jari Kloppenburg, Onno Gout, Elsje Nagel, Bernice Schenk
Regie: Florence Bouvy
Productie: Daan Dagevos, Lino Kempees, Ingrid van Ginkel | Since88
Fotograaf: Michiel Rotgans
Mediabureau: Initiative Media
Online bureau: Radancy