EW Magazine lanceert merkcampagne tegen polarisatie

EW Magazine lanceert merkcampagne tegen polarisatie

10-03-2025 (07:00) - Campagnes

Tegenwoordig lijkt alles een strijd om het gelijk, om winnen of verliezen. Ook in Nederland. Je bent vóór of tegen, niet omdat het zo is, maar omdat het zo makkelijk is. EW Magazine wil daar verandering in brengen en lanceert een nieuwe merkcampagne. Het tijdschrift positioneert zich als de bevrijder van het beklemmende of-of-denken, door zuurstof te geven aan het debat.

'Verdeeldheid en polarisatie lijken het verdienmodel van onze tijd geworden,' zegt hoofdredacteur Hella Hueck. 'De algoritmes van sociale media pikken je alleen op als je een extreem standpunt hebt en iedereen doet eraan mee. Je bent in deze tijd rebels als je een rustig, afgewogen standpunt hebt. Of als je niet zo goed weet wat je van een onderwerp moet vinden. Je móét je steeds maar uitspreken.'

Volgens EW Magazine moeten we oppassen dat alleen de extremen nog gehoord worden. Als dat gebeurt, lukt het Nederland niet meer om tegenstellingen te overbruggen en problemen op te lossen. De samenleving verliest dan een essentieel onderdeel van de democratie: de kunst van het sluiten van compromissen. Het midden dreigt een niemandsland te worden waar niemand zich nog durft te bevinden.

Een onafhankelijke koers

EW Magazine werd in 1945 opgericht als Elsevier en is in de afgelopen 80 jaar uitgegroeid tot het grootste opinieblad van Nederland. In 2024 nam Hella Hueck het hoofdredacteurschap over en ontdekte ze een trouwe, maar vergrijzende achterban. Ook merkte ze dat het ‘rechtse’ imago van het blad steeds minder relevant is, nu ‘links’ en ‘rechts’ voor verschillende generaties iets totaal anders betekenen. Samen met uitgever Pim Osterhaus van Roularta besloot ze de merkpositionering opnieuw onder de loep te nemen.

Prikkelen en uitdagen

Het bureau Here werd gevraagd de nieuwe positionering en campagne te ontwikkelen, zonder dat hier een pitch aan voorafging. Creative director John de Vries: "De campagne moest voor mij een wake-upcall zijn. Kritisch denken is als een legday in de sportschool. Pijnlijk soms, maar je staat wel sterker. EW gaat met deze campagne mensen prikkelen en uitnodigen om het hoofd uit de mist van groepsdenken te halen en de frisse lucht van intellectuele vrijheid in te ademen."

Vanaf 10 maart is de campagne te zien en te horen via outdoor, radio en digitale nieuwsmedia.

Credits

Verantwoordelijk bij EW Magazine (uitgeverij Roularta): Hella Hueck, Pim Osterhaus, Nicole Boekema
Bureau: Here
Strategie: Esther Overmars
Creatie: John de Vries
Account: Willemijn Reuvers