
Gen Z omarmt HAK en haar blije mascotte
De Kidneybonen Chili Schotel van HAK krijgt tijdelijk een nieuw jasje. De verpakking wordt aangepast zodat deze lijkt op de mascotte van HAK, die het afgelopen jaar op social media een miljoenenpubliek bereikte. De limited edition is onderdeel van de 'Zak erin!'-campagne, waarin de bonenschotels van HAK in stazak centraal staan.
De mascotte van HAK, een levensgrote versie van de Kidneybonen Chili Schotel met een lachend gezicht, wist afgelopen tijd geregeld viraal te gaan. Zo was deze hakkend te zien op het Eurovisie Songfestival-nummer van Joost Klein, wat werd opgepakt door diverse landelijke media. Ook hakte de mascotte erop los op diverse festivals, waaronder REBiRTH Festival en op het hoofdpodium van Harmony of Hardcore.
Hakken op festivals
Yolanda van Grootel, Brand Communication Manager bij HAK: "We zien aan de hoge engagement op social media dat de jongere doelgroep onze mascotte compleet heeft omarmd. We krijgen regelmatig vragen of ze onze mascotte een keer kunnen ontmoeten en welke festivals we nog meer zullen bezoeken. Door het lanceren van de limited edition kan iedereen deze zomer met onze Bestie beleven."
Dankzij de mascotte is de bekendheid en aankoopintentie van de HAK-stazakken gestegen naar 75% in 2024 in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 24 jaar. Dat is een stijging van gemiddeld 15% ten opzichte van het jaar ervoor. HAK is met haar Bestie genomineerd voor een SAN award in de categorie smart idea en hoopt deze op 5 juni in de wacht te slepen.
Doorvertaling naar winkelvloer
Met de limited edition wil HAK het succes van de mascotte doorvertalen naar de winkelvloer. De tijdelijke verpakking is daarmee onderdeel van de cross-mediale campagne ‘Zak erin!’, gericht op de bonenschotels en Mexicanez van HAK in stazak. De campagne sluit aan op de missie van HAK om zoveel mogelijk mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten.
De inspiratie voor de campagne komt vanuit consumenten die op social media delen wanneer deze snelle schotels voor hen een uitkomst zijn, bijvoorbeeld tijdens een drukke week of vlak voor een training of zwemles. HAK richt zich hiermee op brede doelgroep: van studenten en forenzen tot jonge gezinnen en festivalgangers.
Zomerse winactie
De campagne is tot medio augustus onder andere te zien op social media (TikTok, Instagram en een pilot op Reddit) en op digitale schermen van Global in de buurt van stations, winkelcentra en supermarkten. Ook zet HAK wederom in op influencers en user generated content, waarbij zij het gemak van 'Zak erin!' delen.
Door de QR op de verpakking van de limited edition te scannen, komen consumenten terecht op een speciale landingspagina, waar zij kans maken op verschillende prijzen. Zij moeten daarvoor een zomerse foto delen waarop de limited edition Bestie zichtbaar is.