Grootste publiekscampagne uit de geschiedenis van Liander van start

23-06-2023 (11:48) - Campagnes

Met de campagne ‘Met de stroom vooruit’ wil de netbeheerder consumenten in haar verzorgingsgebied bewust maken van de maatschappelijke uitdagingen rondom de energietransitie en oplossingen zo concreet mogelijk maken.

De energietransitie is in volle gang. Consumenten en kleine bedrijven nemen steeds vaker zonnepanelen en een warmtepomp, gaan steeds vaker elektrisch rijden en koken op inductie. We gebruiken met elkaar steeds meer stroom en wekken steeds meer stroom op. Liander werkt hard om het elektriciteitsnet uit te breiden en slimmer te maken, zodat consumenten hun verduurzamingsplannen kunnen uitvoeren. Dat is haar maatschappelijke opdracht. Maar we staan samen voor de grootste verbouwing ooit van het energiesysteem. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

Met de stroom vooruit

Shoq heeft het thema ‘Met de stroom vooruit’ bedacht. Hiermee benadrukt de netbeheerder de energietransitie op een positieve, inspirerende manier. Het is een uitspraak die je op verschillende manieren kunt interpreteren: de stroom kan je lezen als elektriciteit, maar ook als de onvermijdelijke route die we met elkaar moeten afleggen naar een duurzaam Nederland en de steeds groter wordende groep mensen die bezig is met de energietransitie.

De gids door de energietransitie

Liander ziet het als haar maatschappelijke rol om haar klanten zo goed en transparant mogelijk te informeren. Charlotte Sanders, directeur Consumenten en Kleinzakelijke klanten bij Liander: “We zien dat onze klanten steeds meer gaan verduurzamen. Maar waar begin je en hoe pak je het aan? Het zijn vragen die steeds vaker aan ons worden gesteld. De energietransitie raakt ons allemaal en wordt ook steeds zichtbaarder. Bijvoorbeeld in de buurt, wanneer een straat open moet voor werkzaamheden aan het energienet. Belangrijk werk, maar het levert ook overlast op. Daarom willen wij onze klanten zo goed mogelijk informeren over ontwikkelingen en uitdagingen en verder helpen bij vragen. Zodat impact concreet wordt en we samen een stap zetten naar een duurzame toekomst. Deze campagne levert daar een grote bijdrage aan.”

De campagne ‘Met de stroom vooruit' zal de rest van het jaar zichtbaar op social media, in advertenties in winkelcentra en op NS-stations. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van advertenties op Google, websites en streamingplatforms. In 2024 wordt de campagne verder uitgebreid. Op deze manier blijft de netbeheerder zich inzetten om onze klanten zo transparant mogelijk te informeren over de maatschappelijke uitdagingen en wat dit voor haar klanten betekent.

De campagne wordt uitgevoerd in samenwerking met mediabureau Traffic Builders en reclamebureau Shoq (beide onderdeel van Unbound Group). Alexander Kosman, executive creative director bij Shoq: