Hans Klok waarschuwt voor de dode hoek
18-08-2009 (09:08) - Campagnes
Samen met illusionist Hans Klok heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gisteren de Postbus 51-campagne ‘Blijf uit de Dode Hoek’. Doel van de campagne is om alle weggebruikers en vooral fietsers nog bewuster te maken van de gevaren van de dode hoek en te vertellen wat zij kunnen doen om uit de dode hoek te blijven.
In een tv-spot maakt Hans Klok op spectaculaire wijze het gevaar van de dode hoek zichtbaar. De campagne richtte zich in het verleden vooral op kwetsbare verkeersdeelnemers, dit keer is iedereen tot publiek gekozen. Op de website www.dodehoek.nl staan zoveel mogelijk praktische tips over het (her)kennen en vermijden van risico’s en de eigen verantwoordelijkheid van fietsers.
‘Blijf uit de Dode Hoek’ is onderdeel van de koepelcampagne ‘Daar kun je mee thuiskomen’. Aanvullend op de Postbus 51-campagne (tv, radio en internet) en de campagnewebsite met tips verschijnt een nieuwe publieksfolder waarin visueel wordt uitgelegd waar de dode hoek zich bevindt en hoe je er uit moet blijven.
Net zoals in 2008 zullen op vrachtauto’s weer stickers te zien zijn om nog eens extra te waarschuwen. Hierover zijn afspraken gemaakt met diverse transportorganisaties.
Ook regionale verkeersveiligheidsorganisaties en de Fietserbond nemen deel aan de voorlichtingsacties, bijvoorbeeld door het aanbrengen van borden en posters in steden en regio’s. Ook de voorlichting op scholen door de Chauffeursvereniging Friesland en het project ‘Veilig op weg’ worden dit jaar voortgezet.