Heineken maakt van het inleveren van lege flesjes en blikjes een loterij
Heineken lanceert de eerste webapplicatie die ervoor moet zorgen dat de flesjes en blikjes in de juiste afvalbakken terechtkomen. Het platform is bedacht door LePub en innovatie- en tech-hub LeGarage (Publicis).
Heineken is ervan overtuigd dat het op de juiste manier weggooien van flesjes en blikjes ertoe bijdraagt dat de festivals die door Heineken worden gesponsord, schoon blijven. TrashAndWin.com, dat live zal gaan op 4 april 2024, is een innovatief platform dat mensen aanmoedigt om deel te nemen aan deze inspanning door hen tastbare en spannende beloningen te geven.
TrashAndWin.com bouwt voort op het succes van een soortgelijke activiteit die Heineken Spanje in 2023 ondernam onder de naam "Trash Lottery", waarbij fysieke slimme afvalbakken werden geïnstalleerd op populaire muziekfestivals. Deze bakken behandelden elk stukje afval als een lot uit de loterij, waardoor festivalgangers een kans maakten om te winnen door simpelweg het afval dat op het festival werd gegenereerd naar de afvalbakinstallatie te brengen en het op een verantwoorde manier weg te gooien. Het Trash Lottery initiatief van Heineken in 2023 droeg bij aan de inzameling van 2 ton glazen, doppen, flessen en plastic voorwerpen waarvan het de bedoeling is dat ze een nieuwe bestemming krijgen.
Het platform maakt gebruik van een AI die is getraind op prullenbakken en containers in Spanje om de camera van de telefoon in staat te stellen deze te herkennen, zodat de deelnemer zeker weet dat hij de flesjes en blikjes naar de juiste plek heeft gebracht. Het platform herkent ook elk stukje Heineken afval en behandelt het als een lot uit de loterij. Mensen kunnen deelnemen aan de loterij door simpelweg hun afval in de juiste recyclebakken of containers te gooien, want een AR-filter op TrashAndWin.com kondigt direct de resultaten aan en vertelt wat ze gewonnen hebben. De prijzen die de deelnemers kunnen winnen worden ook bepaald door de locatiegegevens van de telefoon en de recyclebak te verwerken, zodat de beloningen in dezelfde regio kunnen worden ingewisseld.
Het platform is bedacht door het creatieve bureau LePub en innovatie- en tech-hub LeGarage en wordt voor het eerst gelanceerd in Zaragoza, Spanje, in samenwerking met het evenement The Champions Burger dat van 4 tot 14 april in de stad wordt gehouden. Deelnemers maken in de weken voorafgaand aan het evenement kans op toegangskaarten voor de beste muziekfestivals van Spanje, tickets voor de UEFA Champions League, eetervaringen in de beste restaurants van de stad en andere prijzen.
HEINEKEN wil het 'Trash & Win' platform in de toekomst in meer markten uit te rollen, waarbij consumenten worden aangemoedigd om beloningen te claimen door flesjes en blikjes Heineken op een verantwoorde manier weg te gooien.