'Ik wil een kerstboom voor Sinterklaas'
Traditiegetrouw komt de kerstboom het huis pas binnen zodra de Sint het land heeft verlaten. Na 5 december dus. Tegelijkertijd zijn steeds meer mensen al vroeg in de stemming voor kerst en kerstbomen. Maar hoe kan je nu met voldoende respect voor de Sinterklaastraditie al over kerstbomen praten vóór Sinterklaas? Praxis heeft een manier gevonden, zonder de magie van Sinterklaas te doorbreken.
Praxis is een van de grootste kerstboomverkopers van Nederland. De afgelopen jaren zien zij een duidelijke trend. Miranda Smit (Marketing Director): “Steeds meer Nederlanders bereiden zich vroeg voor op Kerst. Dat zie je aan online zoekopdrachten, maar ook aan de vroege verkopen van onze kerstbomen. Dit brengt een nieuwe uitdaging met zich mee, vooral voor gezinnen die ook Pakjesavond vieren. Want hoe kun je als ouders al voor 6 december een boom in huis halen? Als Praxis staan we voor de uitdaging om vóór die tijd effectief over kerstbomen te communiceren en al in het hoofd van de klant te zitten, wanneer zij overwegen een kerstboom te kopen”.
Koen Janssen, samen met zijn broer Bas Janssen het creatief team bi Alfred achter de Praxis-campagne: “Die weken voor Sinterklaas zijn kinderen maar met één ding bezig: ‘Wat wil ik voor Sinterklaas?’ Het zoontje zet daarom dit jaar een wel heel onverwacht cadeau op zijn verlanglijstje: een kerstboom! En we kwamen er al snel achter dat er creatief nog veel meer zit in het concept ‘Ik wil een kerstboom voor Sinterklaas”.
Een kerstboom in je schoen, als parent hack
Op 27 november gaat de campagne live op televisie en in onlinevideo. De afgelopen week, na de intocht van de Sint, was er eerst nog een teaserfase. In deze fase delen influencers dé manier om als ouder al voor Sinterklaasavond een kerstboom in huis te halen – door ‘m zelf in je schoen te vragen. Dit concept is in samenwerking met social agency Monkeys & Bananas ontwikkeld. Later in de campagne volgt ook nog een social activatie, waarbij ouders en kinderen zelf een kerstboom aan ‘de Sint’ kunnen vragen’.
Credits
Verantwoordelijk bij Praxis?: Miranda Smit, Floor Barger, Emily van Waardenburg
Concept: Alfred & Freddy
Regisseur: Albert Jan van Rees
Edit: MRTN
Camera: Joris Kerbosch
Art: Florian Legters
Muziek: Djurre de Haan
Postproductie: Freddy, De Grot
Mediastrategie: UM
Social campaign: Monkeys & Bananas