Impactvolle campagne tegen recreatief cocaïnegebruik krijgt vervolg

Impactvolle campagne tegen recreatief cocaïnegebruik krijgt vervolg

23-09-2025 (14:33) - Campagnes

Na het succes van de campagne Af en Toe in 2024 zet gemeente Den Haag dit jaar de campagne voort. Met nieuwe verhalen van een zorgmedewerker en een ervaringsdeskundige wordt opnieuw de keerzijde van recreatief cocaïnegebruik belicht. De boodschap blijft scherp en urgent: "Ook af en toe cocaïne gebruiken houdt criminaliteit in stand." De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureaus Things To Make And Do en Popcorn Stories.

Uit onafhankelijk onderzoek van Mountainview Research blijkt dat de campagne in 2024 zijn vruchten afwierp:

- 57% van de recreatieve gebruikers werd geraakt of aan het denken gezet over hun rol in de criminele keten.
- Ruim 40% voelde zich persoonlijk aangesproken.
- 27% paste daadwerkelijk gedrag aan: minder gebruik, kritischer op de herkomst
van cocaïne of vaker het gesprek aangaan met vrienden.
- 4,8 miljoen impressies op social media en meer dan 40.000 websitebezoekers.
Vooral jongeren gaven aan dat de herkenbare, realistische presentatie hen
raakte.

Tegelijkertijd leidde de campagne ook tot discussie: een deel van de doelgroep vond dat de verantwoordelijkheid niet uitsluitend bij de gebruiker mag liggen en pleitte voor een bredere maatschappelijke discussie over beleid en legalisering.

Verschillende invalshoeken

Daarom kiest de vervolgcampagne nadrukkelijk voor meerdere perspectieven. Zo zien we interviews en groepsgesprekken waarin een zorgmedewerker en ervaringsdeskundige vertellen over de persoonlijke en maatschappelijke schade van recreatief gebruik.

De campagne is sinds deze week uitgerold met een outdoor campagne en online media. Bovendien wordt de campagneboodschap verder verspreid met hulp van partners uit zorg, preventie en handhaving.

Credits

Bureau: Things To Make And Do
Concept en creatie: Cindy van der Meijden
Account: Lennaert van der Hoeven, Zoey Benschop Studio/ content creatie: Jamie Groenestein

Video en social campagne: Popcorn Stories
Concept en productie: Michan Tolman & Menno de Geest
Onderzoek: Mountainview Research
Opdrachtgever: Twan Compen, Lisette Fransema