In Amsterdam is iedereen gay
16-07-2009 (00:00) - Campagnes
Onder de noemer ‘Everyone’s gay in Amsterdam’ starten het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Delta Airlines en Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) een gay-campagne op de Noord-Amerikaanse markt. Doel is om Amsterdam onder de aandacht te brengen bij een doelgroep die ondanks de economische recessie blijft reizen. De campagne loopt van 15 juli tot en met december 2009.
Knipoog
Met ‘Everyone’s gay in Amsterdam’ wordt ingespeeld op het liberale en open karakter van Amsterdam, waarbij het niet uitmaakt of je homo of hetero bent. Conrad van Tiggelen, vestigingsmanager NBTC Noord-Amerika: ‘De slogan verwijst met een knipoog naar de oorspronkelijke betekenis van het woord gay, namelijk happy. In de campagne draait het niet om seksualiteit, maar om het gelukkig zijn, jezelf kunnen zijn.’
De campagne start met een printcampagne in de magazines Out en The Advocate gevolgd door een online campagne op diverse sites van de uitgever Here Media. In het najaar wordt op Here TV een Amsterdam special uitgezonden met thema’s als design, fashion, food, art & culture. Daarnaast geeft een minisite tips en informatie over Amsterdam.
Gay travelers
Recent onderzoek toont aan dat gay travelers minder bereid zijn om hun vakantiepatroon aan te passen en een buitenlandse vakantie op te geven dan de gemiddelde Amerikaan. ‘Door de combinatie van Amsterdam als aantrekkelijke gay bestemming en de stabiele koopkracht van gay travelers is het juist nu opportuun om Amsterdam te positioneren als most welcoming capital of Europe’, licht Van Tiggelen toe.