In Heineken's nieuwe champions league film krijgt bijgeloof een hoofdrol

In Heineken's nieuwe champions league film krijgt bijgeloof een hoofdrol

30-05-2025 (12:25) - Campagnes

45% van de voetbalfans* geeft toe dat ze wel eens een wedstrijd niet hebben gekeken om het resultaat niet te beïnvloeden. Als reactie hierop komt Heineken, in samenwerking met creatief bureau LePub, voor de UEFA Champions League-finale op 31 mei in München met een nieuw verhaal over voetbalfanatisme als onderdeel van het platform ‘Cheers to the Superstitious Fans’.

Heineken lanceerde een wereldwijde socialemediacampagne waarin fans werden uitgenodigd om hun meest ongewone en oprechte bijgeloof te delen. Zo bevestigde Marco Simeone, een levenslange supporter van Inter Milaan die er vast van overtuigd is dat het bijwonen van wedstrijden zijn team ongeluk brengt. Ondanks zijn passie heeft Marco bewust stadions gemeden, in de overtuiging dat zijn afwezigheid het succes van Inter helpt verzekeren.

Om dit bijzondere ritueel te vieren, eert Heineken Marco door hem naar een speciaal gebouwde bar te sturen in een afgelegen uithoek van Duitsland, aan de rand van het Europese continent. Dit speelse maar extreme gebaar ondersteunt zijn bijgeloof door hem ver van de actie te houden en zijn unieke wedstrijddagroutine om te zetten in een onvergetelijke ervaring, terwijl het de band van Heineken met gepassioneerde voetbalfans over de hele wereld laat zien.

Op de wedstrijddag zal “The Unlucky Charm” de finale vanuit zijn afgelegen plek bekijken, maar zijn opoffering zal niet onopgemerkt blijven: fans die de grote wedstrijd bijwonen, krijgen de kans om hem te bedanken via videogesprekken die worden opgezet in de fanzones in München. Voetbaljournalist Fabrizio Romano zal samen met voetballegendes Jill Scott en Thiago Alcántara zijn unieke bijgeloof vieren en hem bedanken voor zijn trouw.

Marco Simeone: "Natuurlijk zou ik er graag bij zijn, maar ik wil nog liever dat Inter Milan wint, en als ik in dat stadion zit, gaat dat gewoon niet gebeuren. Ik heb ze alles zien verliezen, van bekerfinales tot play-offs tot vriendschappelijke wedstrijden. Ik zou alles doen voor mijn team, dus op dit moment is het belangrijk dat ik op veilige afstand kijk. Ik hoef tenminste niet in de rij te staan voor een biertje waar ik ben!“

Nabil Nasser, Global Head of Heineken Brand: ”Bij Heineken hebben we altijd geloofd dat voetbal niets is zonder zijn fans, en dat geldt ook voor de heerlijk bijgelovige fans. Of het nu gaat om het dragen van hetzelfde shirt, op dezelfde stoel zitten of, in dit geval, wegblijven van de actie, deze rituelen maken een groot deel uit van wat fandom zo bijzonder maakt. De bar is onze manier om die toewijding te vieren, en de heldhaftige keuze van een fan om zijn team vanaf een veilige afstand te steunen."

Uit een wereldwijd onderzoek van Heineken® blijkt hoe serieus fans bijgeloof nemen: 43% geeft zichzelf de schuld van het verpesten van een wedstrijd, terwijl 22% gelooft dat niet kijken het resultaat kan verbeteren. En als de schuld niet naar zichzelf wordt gericht, wijst 34% met de vinger naar iemand anders, wat bewijst dat als het om winnen gaat, geen enkel bijgeloof onbeproefd blijft.

Voetballegende Jill Scott: “Bijgeloof rond voetbal lijkt misschien irrationeel voor een buitenstaander, maar deze vaste rituelen en overtuigingen maken deel uit van de ziel van het voetbalfandom. Of het nu gaat om het dragen van dezelfde sokken met gaten in elke wedstrijd of het verbieden van een vervloekte vriend om te kijken, één ding is zeker: voetbalfans knoeien niet met het lot.”

Bruno Bertelli, Global CEO LePub, CCO LePub Worldwide “Met ‘Unlucky Charm’ hebben we bijgeloof omgezet in een filmisch verhaal: deels mythe, deels komedie, maar volledig vanuit het hart. We hebben pech omgezet in een kracht van toewijding, waarbij afstand de passie van de fans en Marco's liefde voor het spel weerspiegelt.”

De campagne wordt wereldwijd gelanceerd met een hero-film, vergezeld van korte content en belangrijke beelden die worden gedeeld via de sociale mediakanalen van Heineken en de ambassadeurs.

Credits

Heineken
Head of Global Heineken® and Premium Brands - Nabil Nasser Global Director Communication Sponsorships - Els Dijkhuizen Global Communication Manager - Yoann Hellot
Global Digital Media Manager - Larissa Koper
Global Head of Brand & Consumer PR - Jonathan O’Lone
Global Manager Sponsorships - Annamaria Fuzy Global Senior Sponsorship Manager - Thomas Mulders Global Senior Sponsorship Manager - Joao Pedro Lopes Global Sponsorship Manager - Friso Postma

LePub

Global CEO LePub, CCO LePub Worldwide: Bruno Bertelli Global Chief Creative Officer: Cristiana Boccassini Global Co Chief Creative Officer: Mihnea Gheorghiu Creative Director: Marie Poumeyrol
Creative Supervisor: Angela Celano Creative Supervisor: Matteo Gemelli Art Director: Madalena Goncalves Senior Copywriter: Alessandro Grillini
Global Head of PR & Communication: Isabella Cecconi
Senior PR Manager: Luca Orioli
Head of Strategy: James Moore
Strategist: Aneta Junkova
Data Strategy Director: Andrea Battista Senior Digital Ethnographer: Alberto Mura Data Translator - Tumay Mavi
Global Client Service Director: Shirine Aoun
Global Client Service Director: Ilaria Castiglioni - Alexis Delwasse
Account Director: Amira Ramadan
Account Executive: Federica Bussu
Chief Production Officer: Francesca Zazzera
Producer: Nicolò Dragoni, Martina Trozzi
Art Buyer: Veronica Bottanelli

Production
Production Company: Prodigious Production Director: Tommaso Bianchi
Head of Tv: Alessio Zazzera
Line Producer: Claudio Rimedi EP (Local): Giuseppe Ceccarelli DOP: Fabio Casati
Post production Company: Prodigious Milan Head of post production: Alfredo Beretta Colorist: Luca Parma
Editor: Claudio Roveda, Andrea Besana, Tommaso Bianchi
Photographer: Francesco Bittichesu
Post production K-V: Post Production MGCR Studio

Music
Music Search & Licensing Director: Stefan van der Wielen Music Producers: Thomas Harmsen & Niels Docter Account Director: Ella Chevaso
Song: Shout
Publisher: Sony Music Publishing
Master: MassiiveMusic
Composers: Isley O.K., Isley R. & Isley R.

Dentsu
Global Strategy Partner: Simon Bielby Global Account Director: Milo Meulenkamp Global Strategy Director: Darren McLeod

Amplify
Planning Lead: Cristel van de Ridder
Social Lead: Angelina Natividad
Strategic Media Planner: Bhargav Bogadala
Addressable Technology & Data Manager: Margarita Mavar

Edelman - PR
Managing Director Brand: Suzy Socker
Brand Director: Kate Gard
Creator Marketing Director: Freya Lifely
Account Director: James Foggin
Creator Marketing Account Director: Rebeca Nagy Senior Account Manager: Sébastien-Nicolas Chiffrin Senior Account Manager: Tessa Saxon
Senior Account Manager: Sophie Hunter Senior Account Executive: Yahia Tamer Account Executive: Carien van Rietschoten Assistant Account Executive: Louis Trott

Boomerang
Client Service Director - Sebastiaan Poublon
Executive Digital Producer - Vic Krens
Senior Community Manager - Jesus Sanz