
Inschrijvingen Youtube Works Awards open voor beste campagnes
De inschrijvingen voor de Youtube Works Award, de prijsuitreiking voor de beste videocampagnes op het platform, zijn weer geopend. Ook dit jaar zijn er 4 categorieën, Creative Excellence, Masterful Media Planning, Underdog en Changemakers. Inzendingen kunnen tot en met 14 maart worden ge-upload.
De YouTube Works Awards belonen niet alleen de beste videocampagnes, maar ook de creatieve breinen erachter. De eerste namen van de jury zijn: Denise Kenter, Brand Marketeer - Randstad Groep Nederland, Daniel Franco, Head of Retail Media & Advertising - HEMA, Paul van Kuilenburg, Strategy Director - Alfred, Sebastiaan Spinhoven, Creative Content Director - StudioM, Appie Ayoubi, Talentmanager & Creative Director - Ayo Agency en Senna Kost, Co-Founder and Head of creative - aidem agency.
Juryvoorzitter Henriette van Swinderen benadrukt hoe belangrijk het is voor adverteerders om aan te tonen dat campagnes effectief zijn voor hun merken: "De inzet van online video is aanzienlijk toegenomen de afgelopen jaren, en ik kijk uit naar de cases van dit jaar die laten zien hoe dit kanaal daadwerkelijk heeft bijgedragen aan merk- en andere businessresultaten. Wat werkt en wat niet, biedt waardevolle inzichten die wij weer kunnen delen met onze achterban, de leden van bvA. Hierdoor groeit de kennis van de branche over online video als effectief instrument, waar wij als partner van YouTube Works Awards graag aan bijdragen."
AI als hulpmiddel
In de eerste fase van het juryproces beoordeelt de jury alle inzendingen onafhankelijk en zonder AI. Op de jurydag zelf wordt echter gebruikgemaakt van Google’s AI-tool NotebookLM. Deze tool helpt de jury bij het ontdekken van patronen, het leggen van verbanden en het vergelijken van cases, waardoor het beoordelingsproces nog nauwkeuriger en transparanter wordt.
One-of-a-kind
De nog relatief jonge awardshow is volgens Rutger Tuit (YouTube) a one of a kind als nieuwe standaard op het vlak van video-advertisement: "In een wereld vol eindeloze keuzes is YouTube het enige platform dat het bereik van tv, de betrokkenheid van sociale media en de grenzeloze creativiteit van digitale media biedt - allemaal op één plek. Als je in 2025 voorop wilt lopen, begint dat bij YouTube. Nu de concurrentie toeneemt, is de vraag niet waarom je op YouTube zou adverteren, maar hoe je het maximale eruit kunt halen. En die shift is ook duidelijk zichtbaar in de cases die zich meten als creatief en effectief in het contact maken met bepaalde communities en ook echt inspireren. Ik kijk enorm uit naar deze editie en verwelkom onze nieuwe juryleden met veel enthousiasme. Hun expertise zal helpen de meest creatieve en effectieve videocampagnes van het jaar te belonen."
Vorig jaar vielen de adverteerders Tempo-Team, Netflix, Swapfiets en Ben &Jerry’s in de prijzen. Inschrijven voor de prijsuitreiking doe je hier. De awardshow vindt plaats op 12 juni in Amsterdam.