Joe Public ontwikkelt eerste merkcampagne voor KiKa

09-06-2023 (15:22) - Campagnes

KiKa, de Stichting Kinderen Kankervrij, timmert al 20 jaar aan de weg om fondsen te werven. Voor de financiering van onderzoek naar kinderkanker en een betere kwaliteit van leven, ook na de behandeling, in samenwerking met het Prinses Maxima Centrum. Niet zonder succes. Maar: nog steeds sterft er elke 3 dagen een kind aan de ziekte.

Kika heeft als doel gesteld de genezingskans te verhogen naar 100%. En dat kan, met het juiste onderzoek en nieuwe behandelingsmethoden. Kinderkanker is geen medisch probleem, maar een financieel probleem. Daarom is de ambitie om de achterban te verdubbelen en de opbrengsten structureel te verhogen. Dat vergt een andere koers. Tot nu toe is de Stichting vooral een actiegerichte organisatie geweest, waarbij de achterban letterlijk en figuurlijk in beweging komt om met allerlei sponsoracties, zoals de bekende KiKa Runs.

Om de volgende stap te maken zullen meer mensen KiKa moeten leren kennen en weten waar de stichting voor staat. Kika zal zich meer als merk moeten manifesteren en is op zoek gegaan naar een emotionele en herkenbare merkbelofte, die de missie duidelijke weergeeft en een breed publiek aanspreekt: ieder kind, ook een kind met kanker, heeft het volste recht om zorgeloos groot te worden.

De merkcampagne

Vervolgens is Joe Public (al eerder verantwoordelijk voor de KiKa Berentribune-actie met MSD en sc Heerenveen) gevraagd op basis van deze missie de eerst merkcampagne voor Kika te ontwikkelen. Daarbij blijkt vooral het huidige genezingspercentage van 81% een eye-opener. De enorme stappen die zijn gemaakt en de concrete resultaten bewijzen dat donaties en onderzoek echt helpen. Daardoor kon gekozen worden voor een unieke invalshoek als het gaat om campagnes rond dodelijke ziekten: positief en hoopvol, vanuit het perspectief van volwassenen, die zijn genezen van kinderkanker.

We zien hoe ze ooit in het ziekenhuis, net als alle kinderen, ervan droomden om later bij de brandweer te gaan, voetballer te worden, danser of moeder. En dat blijkt gelukt. Ze zijn genezen van kinderkanker en hebben hun kinderdromen waar kunnen maken. In de brandweerkazerne, de dansschool, de kleedkamer en de net ingerichte kinderkamer zien ze zichzelf in de spiegel terug, toen ze nog ziek waren. En beseffen dat ze het uiteindelijk gehaald hebben.

Laat kinderdromen uitkomen

Maar dat geluk heeft niet iedereen. Bijna 20% van de kinderen met kanker redt het niet. Terwijl elk kind recht heeft om zorgeloos groot te worden. Laat kinderdromen uitkomen, is de oproep namens KiKa. Ga naar de (vernieuwde) website en kijk wat je kunt doen. 81% is mooi, maar we moeten naar de 100%. 

Credits 

Kika - Kinderdromen
Datum release: juni
Klant: Kika
Verantwoordelijk bij klant: Jakolien van Eijk & Frits Hirschstein
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Strategie: Sanne Nobel, Marc Oosterhout
Creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
Account: Willemijn van Eeghen, Sabien Smit
Agency Producer: Merel Groenenboom, Dylan Driessen
Director: Valentijn van den Heuvel & Emma van den Ban
Supervising director: Ismael ten Heuvel
DOP: Myrthe Mosterman
Production company: Pink Rabbit
Special thanks to Wilhelmina kinderziekenhuis and Prinses Máxima Centrum.
Executive producer: Mireille Lampe Producer: Monique van Beckhoven
Photography: Suzanne Karsters
Casting: Jut & Jul, John Doornik
1st AD: Thomas Rodhe
2nd AD: Jorit Koster
Focus Puller: Pansci Puts
2nd AC: Zoe Puts
VTR: Menno Looien - Matswart
Gaffer: Janneke Hogenboom
Best Boy: Erwin Smit
Electriciens: Gino Wouters, Jimmy Groeneveld, Ravi Piccolo, Maxime Pottuit
Grip: Kaspar Burghard & Jasper Leeman
Art director: Ralf van Lanen - Jelier en Schaaf
Art assistents: Huib Raeven & Isabel Beerens & Amber Smits Schouten
Styling: Monica Petit & Anouk Boef
HMU: Janine Tamboer
Special HMU: Calou Jansen
Location manager: Floris van der Wal
Children coordinator: Regina Pater
PA: Gess Sumter, Eva Mallekooten, Rocky ten Heuvel Catering: Nanja
Equipment
Camera equipment: Camelot
Light equipment: Lux en Co
Post production
Edit: MRTN – Pim & Martin & Kevin
Producer: Vareen Rook
VFX: Captcha: Elmer Leeuwaarden & Martina Regan Grading: Captcha: Harm Rieske
Music & sound: Merlijn Snitker & Hielke Praagman
Voice over: Jacob Derwig