Johnny Wonder ontwikkelt campagne online grensoverschrijdend gedrag

Johnny Wonder ontwikkelt campagne online grensoverschrijdend gedrag

15-10-2024 (10:02) - Campagnes

Elk jaar krijgen duizenden Nederlanders te maken met online grensoverschrijdend gedrag. Van het ontvangen van ongewenst seksueel getinte appjes tot doxing of sextortion. En alsof dat nog niet erg genoeg is, krijgen slachtoffers vaak óók nog opmerkingen dat het online grensoverschrijdende gedrag deels hun eigen schuld is.

Online grensoverschrijdend gedrag leidt tot schaamte, schuldgevoelens en psychische problemen bij slachtoffers. En victim blaming verergert die klachten nog meer. Daarom start Helpwanted de komende weken de campagne: Jij bepaalt zelf wie jouw foto’s, video’s en persoonlijke gegevens mag zien. 

Duidelijke boodschap

Als iemand anders ongevraagd jouw persoonlijke beelden of gegevens deelt, dan is dat 100% hún fout en vaak zelfs strafbaar. Mocht het jou (of iemand in je omgeving) overkomen, dan kan Helpwanted je gratis en anoniem helpen, met een luisterend oor en praktische hulp.

De campagne, waarin geïllustreerde lichamen en bekende sexting-emoji's centraal staan, komt de komende weken tot leven op social media, op scholen, in de horeca en het OV. En in samenwerkingen met podcasts als Relnichten, We Zouden Het Toch Zo Doen en DAMN, HONEY. De campagne is ontwikkeld door Johnny Wonder.

Michiel Reijnen, Hoofd Communicatie bij Offlimits: ''Met deze campagne willen we twee dingen bereiken. Ten eerste: dat de positieve maatschappelijke norm online - hoe hoort het eigenlijk? - nog eens stevig wordt bekrachtigd. Want daar gaat nog vaak een hoop mis. Ten tweede: dat meer mensen Helpwanted weten te vinden als ze te maken krijgen met online grensoverschrijdend gedrag. Want het kan behoorlijk eenzaam voelen als je in zo'n situatie zit, en Helpwanted kan je helpen. Bijvoorbeeld bij het doen van aangifte, of door strafbaar beeldmateriaal offline te halen.’'

Credits campagne

Opdrachtgever: Helpwanted - een initiatief van Offlimits
Jesse van den Berg, Michiel Reijnen, Maaike Witlox
Bureau: Johnny Wonder
Jort van Dijk, Willem Dudok, Nina van Ee, Sanne Tiemessen, Georgina Viaene
Illustratie/animatie: Kirsten Ulve / Flapje @ Shop Around
Audio: Kloaq Audiodesign
Vormgeving: Vorm de Stad / Caroline Schenkius