
KB nationale bibliotheek helpt Nederlanders met digitale drempels
KB nationale bibliotheek en reclamebureau True Ideas lanceren een nieuwe campagne gericht op een groeiend maatschappelijk probleem: Nederlanders lopen vaak digitaal vast bij het regelen van overheidszaken. De landelijke campagne is vanaf 10 februari te zien op TV, online video en social media.
De snelle technologische ontwikkelingen maken het moeilijk om alle Nederlanders mee te krijgen om hun digitale overheidszaken online te regelen. Mensen in allerlei leeftijdscategorieën lopen wel eens digitaal vast. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van zorgtoeslag, het installeren van de DigiD-app of bij twijfel over de veiligheid van een website. Digitaal vastlopen kan grote gevolgen hebben: stress, frustratie en zelfs maatschappelijk buitenspel staan. Het komt geregeld voor dat mensen belangrijke voorzieningen mislopen zoals toeslagen en bijstand.
Oplossing dichtbij brengen
Bij zo’n 750 Informatiepunten Digitale Overheid, waarvan de meeste in bibliotheken zijn gevestigd, krijgen mensen gratis ondersteuning. Marlies Rövekamp, MD bij True Ideas vertelt: "Veel mensen kennen het bestaan van deze informatiepunten niet. Dat gewoon vertellen werkt natuurlijk niet. Daarom hebben we het letterlijk genomen en ook zo in beeld gebracht, om dit brede maatschappelijke probleem opvallend en tastbaarder te maken."
Belangrijke rol voor bibliotheken
Stephanie Kuijper van KB nationale bibliotheek: "Het besef groeit dat we voor veel mensen als maatschappij wat te hard gaan met het digitaliseren van dienstverlening. Mensen hebben behoefte aan iemand die ze op weg helpt in al deze online informatie en dienstverlening. En die hulp bieden wij bij de bibliotheek. We luisteren, helpen, en wijzen zo nodig de weg naar niet-digitale alternatieven of naar een hulpverlener om samen zaken te doen met de digitale overheid. Met deze landelijke campagne hopen we dat zoveel mogelijk mensen te weten komen dat de informatiepunten digitale overheid voor iedereen beschikbaar zijn."
Een campagne met impact
De nieuwe campagne van True Ideas richt zich op bewustwording en laat zien dat hulp altijd binnen handbereik is. "Van deze campagne gaat ons True-hart écht harder kloppen," vertelt Rövekamp. "We snijden een groot maatschappelijk issue aan, waarbij we mensen naar de oplossing leiden: bij je bieb om de hoek staat altijd iemand klaar om te helpen."
De campagne richt zich op een brede doelgroep en loopt daarom op meerdere kanalen. Van 10 februari tot en met april is de campagne te zien op tv, online video en social media. Later in het jaar volgt een tweede campagneperiode. Daarnaast krijgen de Informatiepunten Digitale Overheid extra aandacht met campagnemateriaal in lokale bibliotheken.