Kinderpostzegels en KPN moedigen ouders aan te praten over eenzaamheid

Kinderpostzegels en KPN moedigen ouders aan te praten over eenzaamheid

06-11-2025 (16:30) - Campagnes

1 op de 10 kinderen in Nederland voelt zich eenzaam. Dit eenzaam gevoel blijft vaak onopgemerkt door ouders. Kinderen willen erover praten, maar als de juiste vragen ontbreken blijft het stil. Daarom lanceert Kinderpostszegels samen met het KPN Mooiste Contact Fonds de campagne 'Vraag het Anders', waarmee ze meer aandacht vragen voor eenzaamheid onder kinderen. 

Terwijl eenzaamheid bij 10% van de kinderen voorkomt, wordt dit niet altijd herkent. Uit recent onderzoek van Kinderpostzegels blijkt dat onder 65.000 kinderen 18% aangeeft dat ouders of verzorgers nooit vragen hoe het gaat. Veel kinderen vinden het moeilijk om over gevoelens van eenzaamheid te praten, daarom wil Kinderpostzegels de verantwoordelijkheid van de ouder benadrukken om zo een gesprek aan te gaan. 

De campagne

Met de 'Vraag het Anders' campagne vullen Kinderpostzegels en het KPN Mooiste Contact Fonds, die sociaal contact stimuleert voor men bij wie dat niet vanzelfsprekend is, elkaar goed aan om zich samen in ze te zetten voor de eenzaamheid voor kinderen. Met campagne willen ze meer bewustwording creëeren onder ouders en verzorgers en hen helpen om de de signalen van eenzaamheid te herkennen. 

De campagne bestaat uit achtergrondinformatie over eenzaamheid, online video's en biedt wekelijkse gespreksstarters met concrete voorbeeldvragen die werken als handvatten om op een openhartig gesprek te voeren met kinderen, zoals: 'Met wie in de klas werk je graag samen?' in plaats van 'Hoe was het op school?'

Bekijk de campagnepagina hier.

Credits

Opdrachtgever: Kinderpostzegels in samenwerking met het KPN Mooiste Contact Fonds
Concept campagne en videocreatie: Home Agency
Web application: LamaLama
PR: Coebergh Communicatie & PR