Kruidvat campagne door Glasnost en DDB Amsterdam speelt in op emotie
Vanaf maandag 10 juni start Kruidvat en Stichting Armoedefonds een campagne om meer bewustwording te creëren voor verzorgingsarmoede en een bijdrage te leveren aan het stap voor stap oplossen van deze problematiek.
Uit onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat één op de zeven volwassen Nederlanders (15%) kampt met verzorgingsarmoede. Zij kunnen niet altijd dagelijkse verzorgingsproducten zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant kopen vanwege een tekort aan financiële middelen.
Daarom komen Kruidvat en Stichting Armoedefonds in actie tijdens de ‘Samen in Actie weken’, die lopen van 10 juni tot en met 23 juni in alle winkels en online. Klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product één product gratis en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede; een 1+1+1 actie.
Sociaal isolement, psychosociale problemen en gezondheidsklachten
Verzorgingsarmoede heeft een grote impact op het leven en het welzijn van veel mensen. Zo vermijdt 17% van de mensen sociale interacties: ze durven geen mensen bij hen thuis uit te nodigen, gaan minder naar verjaardagen en brengen minder tijd door met vrienden. Ook leidt verzorgingsarmoede tot psychosociale klachten en gezondheidsklachten. Een derde van de mensen ervaart stress (37%), schaamte (36%) en cijfert zichzelf weg (35%). Daarbij laat het onderzoek zien dat mensen last hebben van huidproblemen zoals acne, een droge huid of door de zon verbrande huid (19%), een zweetgeur (18%), of een slechte haarconditie zoals vet haar (16%). Ook gebitsproblemen zoals gaatjes en tandsteen (14%) zijn veelvoorkomend bij mensen die leven in verzorgingsarmoede.
Samen in actie
De campagne is een vervolg op de succesvolle kerstcampagne en onderderdeel van de structurele samenwerking met het Armoedefonds. Met een 360-graden marketingcampagne maakt Kruidvat verzorgingsarmoede nog beter zichtbaar en wordt er ingespeeld op de emotie. Om awareness te verhogen wordt er gebruik gemaakt van pr, meerdere tv-commercials, online video’s, eigen (social) media kanalen en een speciale landingspagina. Ook worden er influencers ingezet die vanuit hun eigen verhalen aandacht vragen voor het probleem. Daarbij activeert Kruidvat consumenten om deelnemende acties te kopen tijdens de Samen in Actie weken in de winkels via huis-aan-huis folders, online- en social advertenties, radiospots en POS-materialen in de winkels. De campagne loopt ook in België waar Kruidvat samenwerkt met de Belgische Federatie van Voedselbanken.
Twintigduizend gratis Kruidvat Health & Beauty kaarten
“We zijn ontzettend trots op deze campagne omdat wij vinden dat iedereen het verdient om zich gezond, mooi en goed te voelen”, zegt Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience van AS Watson waar Kruidvat onder valt. “Helaas zijn alledaagse verzorgingsproducten zoals tandpasta, wasmiddel en menstruatieproducten niet voor iedereen vanzelfsprekend. En dat raakt ons. Tijdens de Samen in Actie weken werken we met het Armoedefonds, acht partners én vijf miljoen klanten samen om zoveel mogelijk mensen met verzorgingsarmoede te helpen. We zijn er namelijk voor iedereen, ook voor mensen voor wie het kopen van verzorgingsproducten niet vanzelfsprekend is. ”
Daarnaast ontvangen liefst 20.000 mensen deze week een Kruidvat Health & Beautykaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan het Armoedefonds.
Credits
Adverteerder: Kruidvat
Concept: Glasnost Amsterdam / DDB Amsterdam
PR: Glasnost Amsterdam
Reclamebureau: DDB Amsterdam & DDB Retail
Onderzoeksbureau: Ipsos I&O
De partners die samenwerken met Kruidvat tijdens de Samen in Actie weken zijn Unilever, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, PK Benelux, Beiersdorf, Marcel’s Green Soap, Nature Box en Essity.