KVK-campagne laat zien dat up-to-date gegevens in Handelsregister cruciaal zijn

KVK-campagne laat zien dat up-to-date gegevens in Handelsregister cruciaal zijn

11-06-2025 (13:02) - Campagnes

Na het succes van de audiothriller Hou je vast! lanceert de Kamer van Koophandel (KVK) een tweede campagne rond het Handelsregister: ‘Anders overkomen’. Met humor laat de campagne zien wat er mis kan gaan wanneer ondernemers gegevens niet kloppen en roept ondernemers op om vandaag nog hun gegevens te checken.

Ondernemers zijn constant bezig om de beste versie van zichzelf te laten zien aan de rest van de wereld. Of het nu gaat om een gelikte website, winkelruit of LinkedIn profiel. Toch staat het up to date houden van hun gegevens in het KVK handelsregister onvoldoende op hun radar. Uit onderzoek blijkt dat slechts 14% deze ooit actief heeft gecontroleerd. En dat terwijl potentiële opdrachtgevers, overheden, banken en verzekeraars juist het KVK register gebruiken om de betrouwbaarheid van je onderneming te controleren.

De nieuwe campagne speelt in op dat spanningsveld: hoe je dénkt dat je overkomt, versus hoe je écht in het register staat. In twee korte films worden die verschillen op humoristische én confronterende wijze uitvergroot. Zoals een hovenier die officieel nog als tai chi-instructeur geregistreerd staat, of een bloemenondernemer die nog als eenmanszaak ingeschreven staat terwijl het een bloeiend bedrijf betreft. De gevolgen? Afgewezen schadeclaims of misgelopen opdrachten, puur door een verkeerde registratie.

Je gegevens zijn je gezicht naar buiten

"Juist in een tijd waarin digitale informatie vaak leidend is, is het cruciaal dat je gegevens in Het Handelsregister kloppen," zegt Willemijn van Manshanden Bots, Lead Merk, Marketing & Insights. "Je gegevens in het KVK handelsregister zijn de juridische werkelijkheid waar opdrachtgevers maar ook banken, verzekeraars en overheden naar kijken. Het is je officiële gezicht naar buiten toe."

“Met deze campagne willen we ondernemers er bewust van maken dat ze zichzelf, hun reputatie en hun business beter kunnen beschermen door hun registratie in het KVK Handelsregister ook daarna up-to-date te houden. En niet zodat we die data kunnen verkopen, want dat doet KVK niet, maar zodat andere ondernemers, overheden en dienstverleners jou ook weer beter van dienst kunnen zijn,“ aldus Bas Bisschops, Director of Brand, Marketing & Communications.

De campagne is te zien via online video, radio, social media en display. Op Kvk.nl/handelsregister kunnen ondernemers inloggen om hun gegevens eenvoudig te controleren en te corrigeren. 

Credits

Klant: KVK
Verantwoordelijk bij klant: Willemijn Manshanden-Bots, Cathalijne Meijer, Marit Maarsman, Sharini Ramautar,
Bureau: N=5
Creatie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Strategie: Bastiaan Weers
Account: Puck de Mol van Otterloo, Karijn van den Bossche
Agency producer: Anna Bosscher
Regie: Ismael ten Heuvel
DOP: Tibor Dingelstad
Edit/VFX: Martin Heijgelaar, Editors Amsterdam
Producer: Chiem van Houweninge
Sound: Klevr sound
Grading: Captcha!
VFX: Captcha!
Voice Over: Tim Haars