KVK helpt jonge ondernemers op Koningsdag

KVK helpt jonge ondernemers op Koningsdag

18-04-2025 (10:58) - Campagnes

Van kleedjes vol speelgoed tot zelfgebakken koekjes: Koningsdag is de dag waarop Nederland barst van ondernemerschap. KVK en N=5 helpen kinderen op de Amsterdamse vrijmarkt met hun eerste stappen als ondernemer via de activatie 'Kraampje van Koophandel'.

Op de vrijmarkt in het Westerpark in Amsterdam krijgen jonge ondernemers live ondersteuning van KVK-experts om hun kraampje tot een succes te maken. Van slimme verkooptechnieken en prijsstrategieën tot het kiezen van een strategische plek en aantrekkelijke productpresentaties. Daarnaast kunnen kinderen zich 'inschrijven' in het KVK Ondernemertjes Register en ontvangen zij een officiële oorkonde.

Grote reclame voor kleine ondernemers

Tijdens de activatie krijgen de jonge ondernemers een groot podium met een mini-DOOH-campagne van N=5: zij worden ter plekke gefotografeerd en verschijnen nog dezelfde dag op grote digitale schermen door de stad. "Met het Kraampje van Koophandel willen we kinderen niet alleen inspireren, maar ook écht helpen om hun eerste ondernemerservaring tot een succes te maken", vertelt Willemijn van Manshanden Bots, Lead Merk, Marketing & Insights.

Ondernemerschap begint jong

De activatie haakt in op een duidelijke trend: het aantal jonge ondernemers (0-19 jaar) is in tien jaar tijd vervijfvoudigd. Waar in 2013 nog 4.500 jongeren bij de KVK ingeschreven stonden, zijn dat er in 2024 bijna 21.000. Deze nieuwe generatie ondernemers is nieuwsgierig, gedreven en niet bang om kansen te grijpen. KVK wil deze nieuwe generatie en hun (groot)ouders ondersteunen met toegankelijke voorlichting en advies.

Tips & Tricks

Hoewel het ‘Kraampje van Koophandel’ live plaatsvindt in Amsterdam, biedt KVK op kvk.nl/koningsdag een reeks tips & tricks in de vorm van korte video’s. Daarmee kunnen kinderen in heel Nederland zich goed voorbereiden op hun verkoopdag, waar ze ook staan met hun kraampje.