KWF & LifeHunters beschermen je huid op de tennisbaan

KWF & LifeHunters beschermen je huid op de tennisbaan

09-04-2025 (10:27) - Campagnes

In de sportwereld is bescherming de normaalste zaak van de wereld. Scheenbeschermers bij voetbal, bitjes bij hockey, maar zonnebrandcrème wordt vaak vergeten. Daarom lanceert KWF in samnenwerking met La Roche-Posat en de KNLTB, de campagne 'Eerst smeren, dan serveren'.

In 2023 kregen 77.000 Nederlanders huidkanker. Het is daarmee de meest voorkomende kankersoort. Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de mannen en 40% van de vrouwen zich niet insmeren als ze buiten sporten. Als belangrijk onderdeel van de campagne ontwikkelde bureau LifeHunters een display met een ingebouwde zonnebrandcrème-dispenser van La Roche-Posay voor alle tennisclubs van Nederland.

Zien smeren, doet smeren

Het campagneconcept is gestoeld op een helder inzicht: gedrag is besmettelijk. Wie anderen ziet smeren, pakt sneller zelf de zonnebrandcrème. LifeHunters vertaalde dit naar een visuele boodschap met twee tennissers die zich op de baan insmeren.

De campagne wordt ondersteund met een communicatietoolkit voor alle tennisclubs, met onder andere social uitingen en posters voor in het clubhuis. Zo kunnen clubs hun leden op een laagdrempelige manier stimuleren om zich te beschermen tegen schadelijke UV-straling. Met ‘Eerst smeren, dan serveren’ zet KWF niet alleen in op bewustwording en gedragsverandering, maar verstevigt het ook de maatschappelijke rol van de organisatie.

Mark van der Werff van LifeHunters, vertelt: "Ook deze campagne is weer een goed voorbeeld van een echte Helpful Brandstory.  We bedachten een activerende regel dat blijft hangen… en dat alle tennissers op én rond de baan gaan terugzien. Een beetje dwingend, maar wel met een vriendelijke knipoog. Fijn dat we konden bijdragen aan dit mooie doel: mensen beschermen tegen huidkanker."