Leesoffensief Brabant en Scheepens gaan samen voor leeskracht

25-04-2023 (15:21) - Campagnes

Leesoffensief Brabant lanceerde op woensdag 19 april haar nieuwe campagne die in samenwerking met Scheepens - Your creative agency en Swaans Communicatie is ontwikkeld. Het leesoffensief zet zich in voor betere leesvaardigheid onder jeugd en jongeren.

Scheepens gaf Leesoffensief Brabant een eigen gezicht met een overkoepelende strategie en impactvol concept; ‘Letters voor het leven’. Een positief statement in woord en beeld over de (individuele en maatschappelijke) kansen voor een geletterd kind.

Verandering

De leesvaardigheid in Nederland gaat achteruit. Daarom zijn Cubiss, de Brabantse bibliotheken en verschillende Brabantse onderwijs- en kinderopvanginstellingen het Leesoffensief Brabant gestart. Dit overkoepelende initiatief biedt ondersteuning aan de professionele partijen in Brabant die een rol spelen in de taal- en leesopvoeding van kinderen. Want verandering is nodig. Een maatschappelijke opgave waar Scheepens graag zijn steentje aan bijdraagt.

Bijzondere samenwerking

Om het concept succesvol te lanceren is het Tilburgse bureau een bijzondere samenwerking aangegaan met kunstenaar Salventius en fotograaf Leon van den Broek waarbij de kansen letterlijk op het lijf geschreven staan van 11 Brabantse kinderen. Het ontwikkelde manifest en de portretten vormen de kern van de campagne die wordt verspreid via online kanalen, gerichte direct mailings en printmaterialen op relevante locaties. Ook hebben ze een opvallende expositie.