L'Oreal komt op tegen straatintimidatie

28-12-2023 (10:34) - Campagnes

Uit een internationaal onderzoek van L’Oréal Paris blijkt dat seksuele intimidatie in de openbare ruimte wordt gezien als het belangrijkste probleem waarmee vrouwen over de hele wereld worden geconfronteerd.

80% van de vrouwen heeft te maken gehad met seksuele intimidatie in de openbare ruimte, en 76% van de mensen is getuige geweest van seksuele intimidatie in de openbare ruimte. Uit een verder onderzoek van L'Oréal Paris in samenwerking met Touche Pas À Ma Pote, de Belgische organisatie die campagne voert tegen gendergerelateerde intimidatie op straat, bleek dat van de 1.000 vrouwen in België 95% zich soms onveilig voelt op straat, terwijl 15% van de respondenten zelden of nooit onveilig voelt op straat. nooit een veilig gevoel.

Safer Streets

'All I want for Christmas is Safer Streets' is voor het L'Oreal Stand Up Against Street Harrassment-initiatief, dat training biedt in de interventie van straatintimidatie en ondersteuning biedt aan degenen die er ervaring mee hebben. In de helderste tijd van het jaar worden de kerstverlichting in de Kruidtuinstraat – een slecht verlicht steegje in het centrum van Brussel – versierd met vijf uitgestrekte kerstlichtslingers. Elke slinger is gemaakt door het onafhankelijke creatieve bureau Mutant en geeft op ingewikkelde wijze motieven weer die gewijd zijn aan het aanpakken van straatintimidatie tegen vrouwen. Deze kunstinstallatie legt op levendige wijze de uitdagingen vast waarmee vrouwen vaak worden geconfronteerd als ze alleen op straat zijn, en versterkt daarmee het collectieve pleidooi voor veiligere straten tijdens de feestdagen: "Alles wat ik wil voor Kerstmis zijn veiligere straten."