McDonalds gaat bloggen over voedselkwaliteit
05-08-2009 (10:21) - Campagnes
McDonald’s start vandaag een blog over voedingskwaliteit op haar website. Algemeen Directeur Jo Sempels en andere medewerkers zullen regelmatig een bericht posten op het blog. Reageren mag, Sempels zal in september ook chatten met klanten van de fastfood-keten.
De blog is een onderdeel van de uitgebreide voedingskwaliteitcampagne die McDonald’s deze week is gestart met als pay-off: Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet. Deze campagne belicht aan de hand van de Big Mac de kwaliteit, de herkomst en de bereiding van het rundvlees. Binnen de campagne is een grote rol weggelegd voor de dialoog met consumenten, die vorm krijgt met interactieve elementen.
100% rundvlees
Naast de website omvat de campagne een tv-commercial en een online-campagne. De campagne speelt in op de onwetendheid van consumenten. Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de gasten van McDonald’s niet weet dat de burgers van McDonald’s uit 100% rundvlees bestaan. Tegelijkertijd wijst onderzoek uit dat mensen meer genieten van hun eten als ze weten dat hun voedsel van goede kwaliteit is.
De nieuwe campagne komt ook tegemoet aan de behoefte van consumenten aan meer productinformatie. McDonald’s gaat de hoge kwaliteit van haar producten benadrukken en voor eens en altijd afrekenen met broodje-aap-verhalen. Want hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet. Voor de campagne heeft McDonald’s 5 procent van het totale marketingbudget heeft gereserveerd.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met TBWA\ NEBOKO, FLOW\NEBOKO, Porter Novelli en OMD.
Campagne: Food Quality-campagne 2009
Periode: 28/07/2009 – 31/12/2009
Verantwoordelijk bij klant: Eric Vandermeulen, Patrick van Gils, Dirk van den Bogaart
Verantwoordelijk bij bureau TBWA\NEBOKO: Johan Jongkind, Mireille Elberse, Pauline Hetterschijt-Puype, Elise Dam
Verantwoordelijk bij OMD: Gillian Ydema, Eric Woning
Strategie: Wim Jan Zijlstra
Creatie: Michiel Keser, Marijn Peters, Leon van Hooijdonk & Cynthia Tiebosch (restaurantmiddelen)
Online: NEBOKO\FLOW
(Online-)pr: Maurice Jansen, Petra Koopmans (Porter Novelli)
RTV-productie: Glassworks