Met bierviltjes moedigt Spilnews jongeren aan te stemmen

Met bierviltjes moedigt Spilnews jongeren aan te stemmen

27-10-2025 (16:14) - Campagnes

De stem van jongeren is onmisbaar, maar dikke, taaie verkiezingsprogramma’s weten hun aandacht niet te trekken. Daarom is Spilnews, het social-first nieuwskanaal van Mediahuis, een verkiezingscampagne gestart. Met de verkiezingen van woensdag in aantocht is het cruciaal dat ook jongeren goed geïnformeerd zijn en gaan stemmen.

Spilnews dook in de verkiezingsprogramma’s van de vijftien grootste partijen en haalde er standpunten uit die specifiek jongeren raken. Om die gesprekken letterlijk op gang te brengen, zijn de afgelopen weken 30.000 bierviltjes verspreid met politieke stellingen in kroegen, cafés en studentenhuizen in vijftien steden door het hele land. Van Groningen en Leeuwarden tot aan Breda en Maastricht.

QR-code naar socials

Op de voorkant van de bierviltjes staat een politiek standpunt, zoals: 'De stemleeftijd moet naar 16 jaar.' Op de achterkant staat een QR-code die leidt naar korte uitlegvideo’s op de socials en meer stellingen op de website. Zo ontdekken jongeren welke partijen waar staan en vooral: wat ze daar zelf van vinden.

Ook één van de kroegeigenaren vindt het een nuttige actie: "We zagen dat gasten elkaar vroegen wat zij zouden stemmen. Dat zorgde juist voor gezelligheid en een beetje discussie, maar op een goede manier."