
Met Cabinet of Customs Curiosities toont Douane opmerkelijke souvenirs én regels
De Douane in Nederland ziet de meest uiteenlopende souvenirs voorbij komen, van koraal en slangenleren laarzen tot volledige berenhuiden (met hoofd). Veel van deze vondsten zouden niet misstaan in een curiositeitenkabinet: precies waar de overheidsdienst op in speelt. Met het Cabinet of Customs Curiosities, mede gevuld met in beslag genomen voorwerpen uit de bagage van vakantiegangers, wil de Douane reizigers informeren over wat ze wel en juist niet mee mogen nemen naar huis.
Het rariteitenkabinet doet met stijlvol design van donker gelakt hout denken aan de klassieke rariteitenkabinetten die populair waren in de 16e tot 18e eeuw. Het rijke palet aan verschillende voorwerpen wordt in een renaissance stijl belicht in de campagne, die bestaat uit onder andere online video’s, social media content en fotografie voor (digital) out of home, te zien op schermen op de luchthavens in Amsterdam, Rotterdam/The Hague en Eindhoven.
Ruth Ellerbroek, Senior Communicatieadviseur bij de Douane, zegt: “We blijven ons verbazen over wat we tegenkomen in de bagage van passagiers. Het is fantastisch om met het rariteitenkabinet mensen te informeren over wat juist wel en niet mee mag naar huis." De Douane werkte voor deze campagne samen met digitaal creatief bureau Monks.
Nieuwsgierigheid wekken
“Dat het belangrijk is om de bewustwording te vergroten op het gebied van douaneregels is duidelijk, maar hoe doe je dat op een manier die interesseert en zelfs fascineert? Na een kijkje achter de schermen te hebben gekregen bij de Douane zelf was het Cabinet of Customs Curiosities een logische keuze", zegt Nick Philipse, Creative Director bij Monks. "Deze rariteitenkabinetten zijn van oudsher ontworpen om je nieuwsgierigheid te wekken en gesprekken op gang te brengen, en dat is precies wat we met deze campagne willen bereiken.”
De campagne is met video's en DOOH de hele zomer zichtbaar op schermen op luchthavens en de online en social media kanalen van de Douane.
Credits
Klant: Douane
Bureau: Monks
Creative Director: Nick Philipse
Creative Director: Pieter Schouten
Behavioural Scientist: Wicher Meinema
Strategie: Doutzen Wijbenga
Account: Caitlin Veen
Producer: Bas van Nes
Producer: Jim Bresser
Post Producer: Jurrien Verhagen
Director: Karlijn Hendriksen
Editor: Leda Zhang
Director of Photography: I Hau Yang
Gaffer: Marius Speller
Camera en Licht Assistent: Ronnie den Heijer
Designbureau
Curiositeitenkabinet: Jelier & Schaaf