Met Heinz gaan er geen restjes de afvalbak in
Heinz lanceert de campagne ‘Helping reduce food waste since 1869’ - een activatie die speciaal voor Stop Food Waste Day in het leven is geroepen om te laten zien hoe de echte Heinz Tomato Ketchup fans al jaren hun liefde voor dit product laten zien en daarmee voorkomen dat er onnodig veel restjes de afvalbak in verdwijnen.
In de AI-visuals van de campagne word je meegenomen door drie verschillende tijdsperioden waarin eten wordt gegeten dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De Out of Home campagne is ontwikkeld door strategisch creatief bureau Fitzroy en is alleen vandaag te zien op reclameschermen tegenover Amsterdam Centraal Station én de Dam in Amsterdam.
Helping reduce food waste since 1869
Heinz rolde in juni 2023 zijn eerste uniforme, wereldwijde merkplatform uit, ‘It Has To Be Heinz’. Met dit platform viert het merk de ‘irrationele liefde’ van zijn fans. Het creëren van op inzicht gebaseerde campagnes en authentieke merkervaringen staat hierbij centraal.
Al 150 jaar de favoriete smaakmaker
Deze irrationele liefde die fans voor het Heinz merk hebben, is ook zeker iets wat we in Nederland terugzien. We weten bijvoorbeeld dat Heinz Tomato Ketchup wordt gebruikt om de smaak van je eten naar een hoger niveau te tillen. Door een beetje ketchup toe te voegen, wordt de smaak van je gerecht, dan wel van de restjes van de dag ervoor, nog lekkerder! Zo lekker dat kinderen zelfs de minst favoriete groentes gewoon opeten. Om die reden laat Heinz vandaag, op Stop Food Waste Day, zien hoe haar fans de afgelopen 150 jaar hun geliefde Heinz Tomato Ketchup gebruiken en hierdoor op hun manier minder eten weggooien.
Mirthe Enklaar, brand manager Heinz: “Het is leuk om te weten dat onze fans Heinz Tomato Ketchup ook als smaakmaker voor bij de leftovers gebruiken. Hierdoor zorgen zij er zelf - onbewust - voor dat er minder eten onnodig de prullenbak in verdwijnt. Dit visueel maken middels AI, schetst een mooi beeld van verschillende situaties door de jaren heen.”
Terug in de tijd met deze drie AI-visuals
In het drietal AI-visuals uit de campagne, gemaakt door Arthur Mebius, worden drie scenario’s door de jaren heen (sinds 1869) getoond. De eerste afbeelding toont een kindje dat in de jaren twintig spruitjes eet met behulp van een beetje Heinz Tomato Ketchup. Ideaal, want anders waren die gekookte spruitjes waarschijnlijk verloren gegaan. Op de tweede afbeelding zie je een vrouw die in de jaren zeventig een maaltijd maakt met de restjes van de dag ervoor, en in de derde afbeelding zie je een student die een pan leegschraapt voordat hij de afwas doet. Want met een lekkere dot van hun favoriete Heinz Tomato Ketchup erbovenop, smaakt het niet alleen vandaag, maar ook morgen nog net zo lekker.
Arthur Mebius: “Als je wordt gevraagd om drie geweldige stukken te maken die de tijd doorkruisen, maar je hebt eigenlijk niet de tijd of de hoogwaardige materialen, dan is dit de perfecte oplossing. Het gebruik van AI en beeldbewerking bracht ons op het niveau waar we allemaal naar op zoek waren.”
De campagne is ontwikkeld door Fitzroy, een strategisch creatief bureau uit Amsterdam. “We wilden de liefde en de aandacht die de fans van Heinz hebben middels drie creatieve uitingen laten zien. We hebben de campagne gebaseerd op een consumentengedrag waar veel mensen zich in kunnen vinden. It has to be Heinz, ook als je wat bewuster wilt omgaan met voedselverspilling.” zegt Mischa Schreuder, creatief partner bij Fitzroy.
De campagne is alleen vandaag te zien op reclameschermen bij Amsterdam Centraal Station en de Dam in Amsterdam.
Credits
Heinz: Belén Llamazares Carballo, Mirthe Enklaar Agency: Fitzroy Amsterdam
AI/Fotografie: Arthur Mebius
AI/Post production: Jan Daniel Wolters Producer: Marcel Ossendrijver
Media: JCDecaux, Dentsu PR: PRSSKD