Milieu Centraal en Roorda strijden tegen fast fashion
Twee op de drie Nederlanders weet dat kleding kopen schadelijk is voor het milieu. Toch geeft maar slechts één op de drie aan al minder bewust te shoppen. Milieu Centraal ontwikkelde daarom Mijn Stijl ID, een online training die de bewuste consument helpt om ook daadwerkelijk minder kleding te kopen. Reclamebureau Roorda is verantwoordelijk voor de campagne rondom de online training.
Nederlanders kopen gemiddeld zo’n 50 nieuwe kledingstukken per jaar en er komen in Nederland jaarlijks bijna 1 miljard kledingstukken op de markt. Sinds de ‘fast fashion’-industrie goedkope kleding van slechte kwaliteit produceert, is kleding steeds meer een wegwerpproduct geworden. Intussen wordt er zelfs al gesproken van ‘ultra-fast fashion’ vanwege de snel wisselende collecties die door sommige merken bijna dagelijks worden uitgebracht. Hierdoor wordt de verleiding om nieuwe kleding te kopen in stand gehouden.
Duurzame keuzes
Om de consument bewuster te laten shoppen, heeft Milieu Centraal de onlinetraining ‘Mijn Stijl iD’ ontwikkeld in samenwerking met Psychologie Magazine en Hogeschool van Amsterdam. In zes stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers om een eigen, duurzame kledingstijl te ontwikkelen en overwogen keuzes te maken.
Meer bewustwording
Er worden concrete handvatten gegeven hoe vrouwen zelf bewust minder kleding kunnen kopen door trouw te blijven aan wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast wordt geleerd wat kopen met het brein doet en hoe om te gaan met verleiding. Door middel van inspiratievideo’s, een kledingkastworkshop, een workshop mixen & matchen en lessen over eigen identiteit, worden deelnemers bewustgemaakt van hun gedrag om zo minder kleding te kopen.
Credits:
Verantwoordelijk bij Milieu Centraal: Anna Beth Smeltekop en Karin Aalberts
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Liz Bosman (Tabula Rasa)
Creatie: Eva Koffeman, Willemijn Besteman en Joeri Jansen
Account: Lieke Joosten en Anne van der Meulen
Design: Myrthe van Duinen en Jorn Slotboom
Fotografie: Bete van Meeuwen
Mediabureau: Mbuy
PR: Smith Communicatie