Ministerie BZK en Roorda motiveren Nederlanders om te stemmen

Ministerie BZK en Roorda motiveren Nederlanders om te stemmen

06-10-2025 (09:34) - Campagnes

Op 29 oktober mag Nederland weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezing. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontwikkelde Roorda Reclamebureau een campagne met als doel het maatschappelijk belang en persoonlijke invloed van stemmen onder de aandacht te brengen. De campagne richt zich op mensen die twijfelen over de impact van hun stem. Het doel is hen te motiveren om gebruik te maken van hun stemrecht.

De campagne vertrekt vanuit het inzicht dat Nederlanders niet bang zijn om hun mening te verkondingen, zoals aan de lunchtafel, op kantoor of in de trein. Tijdens de Tweede Kamerverkiezing krijgt heel Nederland de kans om die mening daadwerkelijk om te zetten in resultaat. Want wie stemt, heeft invloed op de toekomst van het land. 

"Nu het vertrouwen in de politiek historisch laag is, is het een nóg grotere uitdaging om mensen te motiveren te gaan stemmen", vertelt Joeri Jansen, creatief directeur Roorda."Daarom laten we in de campagne de actuele zorgen van Nederlanders zien die ze dagelijks met elkaar delen. De enige manier om die zorgen op te lossen, is door je stem ook in het stemhokje te laten horen. Want als je niet stemt, gaat die kans sowieso verloren."

Extra aandacht voor jongeren

De campagne geeft extra aandacht aan jongeren. Voor een aantal is dit de eerste keer dat zij mogen stemmen, een ervaring die vaak bepalend is voor hun toekomstig stemgedrag. Wie al jong leert gebruik te maken van zijn stemrecht, ontwikkelt eerder een gewoonte om actief deel te nemen aan de democratie.

Uit meerjarig onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt bovendien dat jongeren, ondanks hun beperkte ervaring, sterk gehecht zijn aan democratie en de vrijheid van meningsuiting. Een representatieve democratie is onder hen veruit de populairste bestuursvorm. Jongeren praten daarnaast steeds vaker met elkaar over politiek en maatschappij, waarbij vrienden een belangrijke rol spelen in hoe zij zich informeren en hun mening vormen.

De campagne is te zien op tv, radio en online. Daarnaast kunnen gemeenten gebruikmaken van een toolkit met aanvullende digitale middelen en posters.