Ministerie van OCW en Monks lanceren Werken met de Toekomst

Ministerie van OCW en Monks lanceren Werken met de Toekomst

23-01-2025 (12:51) - Campagnes

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de onderwijsorganisaties en de onderwijsregio’s lanceren gezamenlijk de campagne ‘Werken met de Toekomst’. De campagne heeft als doel om Nederlanders te enthousiasmeren voor een carrière in het onderwijs, en werd bedacht en gecreëerd door Monks.

De eerste fase van campagne richt zich op zij-instromers. Om hen direct te benaderen, krijgt de jeugd in deze campagne zelf het woord. In de online film en de radiocommercial vertellen leerlingen (de toekomst) van verschillende leeftijden en onderwijsniveaus wat werken in het onderwijs zo bijzonder maakt.

'Geen winst, maar waarde najagen'

Wicher Meinema, Gedragswetenschapper bij Monks: “De campagne speelt direct in op de intrinsieke motivatie van de doelgroep, namelijk zingeving. Steeds meer mensen geven immers aan geen winst maar waarde te willen najagen. En dan zit je helemaal goed in het onderwijs! De plek waar je van waarde kan zijn op de ontwikkeling van jongeren. En dat voor een veel beter salaris dan de meeste mensen denken.”

Ontwikkelmogelijkheden en aantrekkelijk salaris

Daarnaast onderstreept de campagne twee belangrijke aspecten om de interesse voor een baan in het onderwijs te wekken: ontwikkelmogelijkheden en serieus salaris. In het onderwijs zijn er namelijk tal van carrièremogelijkheden - van basis- en voortgezet onderwijs tot speciaal onderwijs en mbo. Elke baan biedt ruimte voor persoonlijke en professionele groei en keuze in onderwijsvisies.

Werken met én voor de toekomst 

Staatssecretaris Mariëlle Paul: “Werken in het onderwijs is werken met én voor de toekomst van Nederland. Het is werken aan de ontwikkeling van leerlingen én die van jezelf. En werken in het onderwijs is ervoor zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en jij met een goed gevoel thuiskomt. Dankzij jou leren leerlingen en studenten elke dag iets nieuws. Het is zó belangrijk dat dit verhaal wordt verteld. Ik hoop dat meer mensen gaan kiezen voor dit prachtige vak. Goed onderwijs valt of staat met goed opgeleide mensen voor de klas en in de school. Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.”

Langlopende samenwerking

De campagne is onderdeel van een langlopende samenwerking tussen Monks en het ministerie. Daarnaast zijn de onderwijsorganisaties en onderwijsregio's betrokken geweest bij de ontwikkeling van de campagne. Deze samenwerking blijft bestaan om het onderwijs in het positief daglicht te blijven stellen.Het overheidsteam van Monks, wat onder andere bestaat uit gedragsspecialisten, creatieven en strategen, werkt ook voor andere overheids- en semi-overheidsklanten zoals Defensie en ProRail.

Credits

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap
Rianne Peek, Michiel van Veluwen, Naoual Kharbouch, Hélène Mulder
Monks
Creatie: Pieter Schouten en Nick Philipse
Strategie: Wicher Meinema
Account: Netteke Bak
Producer: Tsjip van der Nat
Website Cris Kop