Mores lanceert campagne voor sociale veiligheid in creatieve sector

Mores lanceert campagne voor sociale veiligheid in creatieve sector

03-07-2025 (12:16) - Campagnes

In de culturele, creatieve en mediasector zijn de afgelopen jaren veel initiatieven, handreikingen en gedragscodes opgezet om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Mores omarmt die ontwikkeling, maar concludeert tegelijkertijd dat een veilige werkplek nog lang niet overal de realiteit is. Met de nieuwe campagne 'Ik hoor je' roept het steun- en adviespunt organisaties op om hun verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken aan een veilige werkplek voor iedereen.

De campagne is tot stand gekomen met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en in samenwerking met diverse organisaties uit de sector. Pr- en communicatiebureau De Wolven ontwikkelde het concept en verzorgde de uitrol.

"Om de campagne goed af te stemmen op de behoeften binnen de sector, organiseerden we een bijeenkomst met bestuurders, sectorinitiatieven en brancheverenigingen", vertelt Anne van den Nulft van De Wolven. "Tijdens deze sessie verzamelden we zoveel mogelijk input uit de praktijk. De campagne 'Ik hoor je' is daar het resultaat van."

Een warm en krachtig statement

De slogan 'Ik hoor je' is een duidelijke boodschap aan iedereen in de sector: je staat er niet alleen voor. Dit geldt voor werkenden, studenten, vrijwilligers en stagiairs. Om deze boodschap breed zichtbaar te maken, ontwikkelde de Rotterdamse illustrator Rachel Sender een universeel campagnebeeld dat via een toolkit gratis beschikbaar is als poster, flyer of socialmedia-uiting.

"Een essentieel onderdeel van een veilige werkplek is dat mensen weten waar ze met hun verhaal terecht kunnen en dat signalen serieus worden genomen", stelt Febe Deug, bestuursvoorzitter van Mores. "Met deze campagne helpen we organisaties om die boodschap intern zichtbaar te maken: op de werkvloer, in nieuwsbrieven en via sociale media."

Een breder commitment

Naast het visuele statement vraagt 'Ik hoor je' ook om actie. Mores ondersteunt organisaties hierbij met advies en kennisdeling. Tegelijk biedt het een onafhankelijke vangnet voor iedereen in de sector die intern geen gehoor vindt.