Natuur & Milieu lanceert stille commercial voor '24 uur voor de stadsnatuur'

Natuur & Milieu lanceert stille commercial voor '24 uur voor de stadsnatuur'

11-06-2025 (15:43) - Campagnes

Midden in de rumoer en drukte van reclameblokken komt Natuur & Milieu met een verrassend stille commercial. Geen muziek, geen woorden, geen snelle beelden, alleen een groene QR-code met her en der een bewegend plantje of lieveheersbeestje. De tv-campagne is het startschot van de allereerste editie van de ’24 uur voor de stadsnatuur’, die op zaterdag 14 juni door het hele land plaatsvindt.

Wie de QR-code scant komt op de campagnewebsite terecht, waar alle activiteiten voor de 24 uur voor de stadsnatuur te vinden zijn. Deze dag draait om de waardering en betrokkenheid van inwoners bij het groen bij hen in de buurt. Inmiddels zijn er meer dan 125 activiteiten aangemeld, van een stadswandeling met de boswachter, een opruimactie met buren tot yoga in het park.

Mensen en organisaties kunnen zich aanmelden voor de activiteiten of zelf iets organiseren. "Groen is goed voor dieren en planten, maar geeft ook veel plezier en ontspanning. Daarnaast zijn groene steden beter bestand tegen hitte en wateroverlast", aldus Natuur & Milieu.

Op adem komen

Baudien Bosma, campagneleider bij Natuur & Milieu, over de commercial: "Veel mensen zetten de tv aan en scrollen tegelijkertijd gedachteloos op hun telefoon. En dan ineens is er stilte. Een QR-code, een zingend vogeltje, een klein vlaagje wind. Verder niets. Geen uitleg, geen context. We willen met deze spot hetzelfde oproepen als wat stadsnatuur voor mensen doet. Vertragen, stilstaan, genieten, op adem komen."

De commercial is deze week te zien op NPO 1, 2, en 3. Daarnaast zal de campagne te zien zijn op A0 borden in diverse steden en wordt online advertising ingezet.

Steeds minder groen

"We organiseren deze dag niet zomaar. Onze stadsnatuur verdient meer ruimte, aandacht en bescherming", vertelt Bosma. Uit recent onderzoek van Natuur & Milieu en ingenieursbureau Sweco blijkt dat het openbaar groen in Nederlandse steden de afgelopen vijf jaar met maar liefst 25% per huisadres is afgenomen. Vooral bewoners van dichtbebouwde wijken worden hierdoor geraakt. Natuur & Milieu wil dit groenverlies zo snel mogelijk stoppen.

‘24 uur voor de stadsnatuur’ is een initiatief van Natuur & Milieu, met steun van de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers, gemeente Groningen, a.s.r., Staatsbosbeheer en het Cultuurfonds (Flora Fonds). Het concept en de productie van de commercial zijn van Sidney Vollmer en Jarr Geerligs, de audio van Audentity.