Neem dertig dagen afscheid van social media

Neem dertig dagen afscheid van social media

07-04-2025 (15:20) - Campagnes

Volgende maand start Mei Social Vrij, een campagne die mensen uitdaagt om dertig dagen afscheid te nemen van social media. Want wat ooit begon als een magische manier om verbonden te zijn met de wereld, is voor veel mensen een automatische reflex geworden. Je grijpt naar je telefoon zonder reden, scrolt langer dan je wil, en blijft met een leeg gevoel achter. 

Mei Social Vrij wil daar verandering in brengen. Een maand zonder socials helpt je om die automatische gewoonte te doorbreken en je aandacht weer te richten op wat écht de moeite waard is. Je staat er niet alleen voor: deelnemers krijgen dagelijks een mail met inspiratie, tips en ideeën om die vrijgekomen tijd – gemiddeld zo’n twee uur per dag – op een andere manier in te vullen. Ook krijg je toegang tot films en documentaires via Cinetree en lees je kwaliteitsjournalistiek met een tijdelijk abonnement op De Groene Amsterdammer.

Liever iets in je hand dan op je scherm? Dan is er de Mei Social Vrij Guide: een papieren boekje met verhalen, puzzels, illustraties van onder andere Brian Elstak en persoonlijke bijdragen van ambassadeurs zoals Lena Bril, Frida Boeke, Hans Schnitzler en Ernst-Jan Pfauth. De gids kost €12,50 en past precies in je broekzak – een offline reminder, voor wanneer de verleiding toch even toeslaat.

Ook organisaties kunnen meedoen. Door het boekje cadeau te doen aan medewerkers of relaties, laten zij zien dat af en toe offline gaan helemaal zo gek nog niet is. Vanaf vijftig stuks is er korting beschikbaar.

Organisatie en partners

Mei Social Vrij is een initiatief van Stichting Jong Belezen, in samenwerking met Cinetree, De Groene Amsterdammer, Universiteit van Amsterdam, Denksport, Fosbury & Sons, De Nieuwe Gevers en Multitude.