
Nieuwe campagne van Pearle en Havas Lemz belicht achteruitgaand zicht
Pearle Opticiens lanceert in Nederland en België de nieuwe merkboodschap 'Er gaat een wereld voor je open'. De bijbehorende campagne door Havas Lemz belicht herkenbare momenten waarop mensen ongemerkt hun slechter wordende zicht proberen te compenseren: het vergroten van het lettertype, steeds meer knijpen met je ogen en licht bijschijnen.
Centraal in de campagne staat het concept van de ontkenningsfases: de herkenbare momenten waarop mensen liever hun gedrag aanpassen dan erkennen dat hun zicht achteruitgaat. Het doel van de campagne is om bewustwording te creëren over hoe geleidelijk slecht zicht ontstaat en hoe vaak mensen het uitstellen om er iets aan te doen.
"Naar schatting loopt 1 op de 3 mensen rond met achteruitgaand zicht. Dat is niet vreemd, want slecht zicht ontwikkelt zich vaak geleidelijk", vertelt Ingrid de Jong, Marketing Manager Pearle voor Nederland en België. "Mensen wennen ongemerkt aan minder scherp zien of willen er liever niet aan toegeven. En dus stellen ze een bezoek aan de opticien uit. Ze vergroten het lettertype op hun telefoon, knijpen met hun ogen bij de ondertiteling of gebruiken extra licht bij het lezen. Onze campagne speelt in op die herkenbare ontkenningsfases, maakt mensen bewust, brengt het gesprek op gang en stimuleert om op tijd de ogen te laten controleren."
Humor en herkenning
Bram Tervoort, Creatief Directeur Havas Lemz voegt toe: "We hebben gekozen voor beelden met lichte humor en herkenning. Je ziet bijvoorbeeld iemand knijpen met diens ogen en in gedachten herken je meteen jezelf. Precies die kleine momenten – de ‘mijn-bril-is-nog-prima’ of de ‘wat-zijn-die-letters-klein’-fase – vergroten we uit in de campagne. Zo houden we mensen op een luchtige manier een spiegel voor en komt het besef vanzelf: het is echt tijd om er iets aan te doen."