Nieuwe campagne van The Present Movement doorbreekt stigma’s over dakloosheid

08-06-2023 (10:55) - Campagnes

Stichting The Present Movement heeft sinds de start van haar programma ‘ROOM FOR CHANGE’ 100 economisch dakloze mensen van de straat geholpen door ze onderdak te bieden in hotels en te begeleiden naar huisvesting.Vanwege deze mijlpaal en om stigma's rondom economisch dakloze mensen te doorbreken, lanceert de stichting vandaag een campagne met 100 portretten van zowel (voormalig) daklozen als niet-dakloze mensen.

De portretten, geschoten door topfotograaf Ruben Timman, zijn vanaf nu te bewonderen op de muren van Museum of Humanity in Zaandam en op diverse wildplakzuilen in Amsterdam.

Economisch dakloze mensen hebben naast hun huisvestingsprobleem geen drugsverslaving of psychiatrische indicaties en zijn mede daarom vaak niet als dakloos geregistreerd. Hierdoor zijn ze onzichtbaar voor instanties en hebben ze geen toegang tot voorzieningen die beschikbaar zijn voor andere dakloze mensen. Met ROOM FOR CHANGE biedt stichting The Present Movement deze groep tijdelijk onderdak in hotels door heel Nederland. In samenwerking met lokale maatschappelijke partners, waaronder De Regenboog Groep in Amsterdam, zijn zo in twee jaar 100 mensen van een veilig onderkomen voorzien en vervolgens doorgestroomd naar huisvesting.

‘Zie jij wie dakloos is? Wij ook niet.’

Deze 100 mensen vormden de inspiratiebron voor de vandaag gelanceerde campagne, genaamd ‘dakloze mens’. Het is een visueel werk van 100 intieme close-ups van (voormalig) dakloze mensen en niet-dakloze mensen met als bijschrift: “Sommigen van hen zijn dakloos. Zie jij wie? Wij ook niet”. Hiermee schijnt The Present Movement licht op de onzichtbaarheid en verborgen realiteit van dakloosheid. Roos Meijer, programmaleider van ROOM FOR CHANGE: “Het stigma dat er rondom dakloze mensen is wijkt vaak af van de realiteit. De groep economisch dakloze mensen groeit sterk en toch zien we hen niet. Hierdoor vergeten we dat echt iedereen dakloos kan worden, door een aaneenschakeling van rampspoed zoals scheiding, ziekte, baanverlies of faillissement. Met deze campagne willen we ogen openen en laten zien waar het wat ons betreft altijd om draait: dat we elkaar allemaal en altijd als mens blijven zien.”

ROOM FOR CHANGE wordt mede mogelijk gemaakt door Start Foundation, Kansfonds en The Present 100, een groep ondernemers die met elkaar als ‘maatschappelijke aandeelhouders’ stichting The Present Movement dragen. Het Utrechtse designbureau TODAY ontwierp kosteloos de uitingen voor deze campagne van ROOM FOR CHANGE.