Nieuwe merkstrategie voor first energy Gum van Mark Tuitert

Nieuwe merkstrategie voor first energy Gum van Mark Tuitert

28-02-2024 (11:39) - Campagnes

First Energy Gum zet met haar nieuwe merkstrategie en bijhorende campagne in op het bereiken van de actieve avontuurlijke consument (25-45) die behoefte heeft aan een gezond en makkelijk alternatief voor energiedrankjes en koffie. De jonge start-up van co-founder en Olympisch kampioen Mark Tuitert wil daarmee haar propositie in het retail landschap verstevigen.

Onder leiding van marketingconsultant Jasper Spaargaren (Ex-Unilever, Ex-Heineken/Vrumona) en co-founder en CEO Michael Hekking heeft First Energy Gum een nieuwe merkstrategie ontwikkeld. De afgelopen jaren heeft het bedrijf vooral moeten uitleggen wat het product nu eigenlijk is en wat het doet. Bijvoorbeeld over de opname van cafeïne tijdens het kauwen door het wangslijmvlies, waardoor het effect binnen 10 minuten merkbaar is. En over de hoeveelheid cafeïne in twee gums die gelijk staat aan de hoeveelheid cafeïne in één kop koffie of één energie drank. Deze communicatie van het merk en product was heel functioneel en weinig emotioneel.

Ontzettende kick

“Het werd tijd dat we een keuze gingen maken. Wanneer je van e-commerce-only ineens wordt opgenomen door alle grote retailers van Nederland en je in de schappen naast de grote merken ligt, is dat best een hele sprong en vraagt dat een andere strategie. Dan is de positionering van (top)-sport product te niche. First Energy Gum is meer dan alleen sport performance. First Energy Gum geeft je dat extra zetje om avontuurlijk te blijven. Of het nu op sportief, zakelijk of sociaal gebied is. Klein of groot. Onontgonnen gebied verkennen. Het is soms spannend. Maar het geeft een ontzettende kick als je vooruitgekomen bent. Ondanks dat bij de gedachte aan zowel kleine als grote avonturen een glimlach op ons gezicht komt, missen we het eerste zetje om in actie te komen en stellen we het vaak uit.” aldus co-founder en CEO Michael Hekking.

“Een retail merk bouwen kost jaren en heeft vooral te maken met consistent uitdragen waar je voor staat waardoor mensen je gaan herkennen. Een sterk merk roept vooral een gevoel op. Na een aantal interne sessies werd al snel duidelijk dat het team zich unaniem thuis voelde in het archetype van de Explorer. De ontdekker, de avonturier. Onafhankelijk, authentiek, nieuwsgierig, durfal, autonoom, ambitieus, verkenner en reiziger. Hij volgt z’n eigen pad en motiveert anderen om onbekend terrein te verkennen. Daarmee verschuift het merk van ‘iets tussen koffie en energiedrankjes in’ naar een echt eigen domein. Van niche in de vrij functionele sport, naar de meer toegankelijke emotionele wereld van Stay Adventurous", zegt marketingconsultant Jasper Spaargaren.

Vanaf deze week is de nieuwe pre-rol commercial te zien op alle grote landelijke nieuws portals van DPG media, Media Huis en MannenMedia.

Credits

Media productie: Eyeforce
Director: Bob van den Gronde
Producer: Cathalijn van Hattem
Camera: Thomas Fibbe
Editor: Timon Taen, Bob van den Gronde
Voice over: Eric Corton
Concept: Michael Hekking, Jesse van der Moolen, Jasper Spaargaren