
Nieuwe reclamecollectief Fems on Fire doorbreekt taboe op perimenopauze
Tanya Köhler, Kiona de Vries, Ilona van de Laarschot en Eline Deutekom starten Fems on Fire, een nieuw reclamecollectief dat merken inspireert het taboe rondom de perimenopauze te doorbreken. Volgens het viertal blijft dat thema vrijwel onbesproken, ondanks het feit dat de helft van de wereldbevolking er vroeg of laat mee te maken krijgt.
Er is nog veel onduidelijk, zelfs bij artsen, over de perimenopauze. Zo begint deze fase bijvoorbeeld al vanaf het 38e levensjaar, en dus niet pas rond je 50e, en ervaart bijna 80% van de vrouwen allerlei hormoongerelateerde klachten. Als ze naar de huisarts gaan, krijgen ze vaak verkeerde diagnoses.
"Vrouwen in deze fase willen geen medelijden of marketing praatjes. Ze willen herkenning, eerlijkheid en slimme ideeën", zegt initiatiefneemster Tanya Köhler. "Wij gaan - naast onze eigen werkzaamheden - onze creativiteit en ervaring inzetten om merken op ideeën te brengen om het verhaal van de perimenopauze te vertellen op een manier die bij ze past. We ontwikkelen concepten en campagnes die vrouwen herkennen, raken en die dus echt werken."
Köhler vervolgt: "Dat hoeft zeker niet altijd serieus. We doorbreken het taboe waar kan juist met een knipoog. Dat begint bij onze eigen naam. Want als er al iets bekend is, dan zijn het de opvliegers. Fems On Fire is echter geen platform om vrouwen te informeren, maar een creatief collectief dat het vuurtje rondom dit thema wil aanwakkeren door middel van productontwikkeling, marketing- en reclamecampagnes."
Eline Deutekom: "Samen kunnen al deze merken een enorm bereik genereren. En dus echt het verschil maken in het leven van al deze vrouwen, die nu nog vaak nog geen idee hebben wat er met ze aan de hand is. En zeker niet de enige zijn."
(Peri)menopauze normaliseren
"We geloven in de kracht van zichtbaarheid. Hoe vaker we de (peri)menopauze terugzien in commercials, billboards en gesprekken aan de keukentafel, hoe gewoner het wordt. Niet beladen of ongemakkelijk, maar gewoon als onderdeel van het leven. Want dat is het", aldus Kiona de Vries.
Eerste campagnes in ontwikkeling
Achter de schermen is Fems on Fire in gesprek met diverse organisaties en worden de eerste campagnes ontwikkeld. "We willen merken inspireren. Zó maak je van een niet zo sexy onderwerp een nieuwe kans om deze doelgroep aan je merk te verbinden. En kun je als merk echt iets betekenen. Daarnaast is het gewoon een hele slimme marketingzet om deze relevante kopersgroep te bereiken. Een mooie win-win situatie dus", aldus Ilona van de Laarschot.
Benieuwd wat jouw merk kan betekenen voor al die miljoenen vrouwen in de perimenopauze? Neem contact op met Tanya Köhler via femsonfire.nl.